Strandskydd

Fågel i strandkant

Strandskyddet reglerar hur området från strandlinjen får bebyggas. Här beskrivs hur processen för att ansöka om strandskyddsdispens går till.

För stränder vid hav, sjöar och vattendrag gäller särskilda strandskyddsbestämmelser. Strandskyddet finns till för att säkerställa att vi alla har tillgång till strandområden genom allemansrätten och för att bevara förutsättningar för ett rikt växt- och djurliv i vattnet och på land. Strandskyddet bestämmer hur området runt strandlinjen får bebyggas och regleras i Miljöbalken. Du måste ansöka om dispens från strandskyddet för att få bygga eller göra andra åtgärder inom strandskyddat område.

Naturvårdsverkets webbplats har mer information om strandskydd.

Strandskyddszonen

Strandskyddszonen omfattar både land, vatten och miljön under vattnet. Strandskyddet utgår från strandkanten och sträcker sig vanligtvis 100 meter i båda riktningarna. Vid behov kan länsstyrelsen utvidga strandskyddszonen upp till 300 meter. Inom Arvika kommun varierar strandskyddet mellan 100 och 200 meter i båda riktningarna från strandlinjen.

Bo och bygga inom strandskyddat område

De här åtgärderna omfattas av strandskyddsbestämmelserna i Miljöbalken:

  • Om ny byggnad uppförs.
  • Om byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utförs, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt.
  • Om grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utförs för byggnader, anläggningar eller andra anordningar som avses i punkterna ovan.
  • Om åtgärder utförs som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter.

Möjlighet att få dispens från strandskydd

För att få en dispens krävs att det finns särskilda skäl enligt Miljöbalken. Det är den som ansöker som ska visa på att åtgärden kan få dispens.

Du kan få dispens om området:

  • redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften
  • närmast strandlinjen är väl avskilt genom till exempel en väg, järnväg, bebyggelse eller verksamhet
  • behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området
  • behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området
  • behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området
  • behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.

LIS-område

Kommuner kan i sin översiktsplan peka ut områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen, så kallade LIS-områden. Inom dessa områden kan det särskilda skälet för landsbygdsutveckling användas när man prövar dispens från strandskydd. I Arvika kommun finns en antagen LIS-plan (Landsbygdsutveckling i strandnära lägen) som är ett tillägg till översiktsplanen enligt Miljöbalken.

Undantag från förbuden

Under vissa förutsättningar är så kallade areella näringar, såsom jordbruk, skogsbruk och yrkesfiske, undantagna från förbuden inom strandskydd.

Länsstyrelsen i Värmland har tagit ett beslut som möjliggör för vissa kompletteringsåtgärder utan att det krävs en ansökan om strandskyddsdispens. Kompletteringsåtgärd kan till exempel vara liten tillbyggnad av ett enbostadshus.

Två krav som bland annat ska vara uppfyllda är:

  • Åtgärden ska vara inom 15 meter från bostadshuset, och
  • Det ska vara minst 25 meter mellan strandkanten och åtgärden.

Ansök om strandskyddsdispens i god tid

I Arvika är det Myndighetsnämnden som beslutar om dispens från strandskydd. Nämnden sammanträder cirka en gång i månaden så det är bra att vara ute i god tid med ansökan.

Du måste nästan alltid ha en dispens från förbuden i strandskyddslagen för att kunna bygga inom strandskyddat område. För att underlätta för dig och minska dina kostnader är vår rekommendation att ansöka om strandskyddsdispens innan ansökan om bygglov. Till skillnad från när man ansöker om bygglov så finns det ingen tidsbegränsning för handläggning av en ansökan om strandskyddsdispens. Processen kan därför göra att du förlorar tid för byggnation, om du redan har ett beviljat bygglov. Tänk på att du inte får påbörja arbetet, till exempel genom att riva befintliga byggnader eller börja förberedelsearbeten, innan du fått en beviljad dispens.

Länsstyrelsen i Värmlands län granskar alla dispenser som kommunen beviljat och har möjlighet att ompröva kommunens beslut. Miljö- och friluftsorganisationer som har fler än 2 000 medlemmar har också möjlighet att överklaga beslut om dispens från strandskyddet.

Ansökan om lov eller anmälan

Du kan förutom dispens från strandskyddet även behöva ansöka om lov (bygglov, marklov, rivningslov) eller göra en anmälan för åtgärden.

Även om det du tänker bygga inte kräver lov, kan det krävas strandskyddsdispens. Exempel på detta är om du vill sätta upp en friggebod eller göra åtgärder som endast kräver anmälan, så kallad attefall.

Hur ansöker jag?

Ansökan om strandskyddsdispens görs via vår e-tjänst eller via blankett. I e-tjänsten fyller du i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar. För en effektivare och snabbare handläggning rekommenderar vi digitala handlingar och att kommunicera digitalt. Om du har frågor kontakta Bygglovsavdelningen via telefon eller e-post.

Nedan kan du se processen för att söka strandskyddsdispans steg för steg.

Strandskyddsdispens – steg för steg

1. Förberedelser

Om din ansökan är digital, korrekt ifylld och med rätt typ av information går ditt ärende snabbare att handlägga. Det är därför bra med ordentligt förarbete innan du skickar in ansökan till Bygglovsavdelningen.

Finns det strandskydd på min fastighet?

Var din fastighet ligger kan påverka vilka rättigheter och skyldigheter du har. Du kan ta reda på om din fastighet ligger inom strandskydd eller LIS-område i Kommunkartan eller genom att kontakta Bygglovsavdelningen.

2. Ansökan

Hur ansöker du?

Ansökan görs via vår e-tjänst. Där fyller du i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar.

Du kan även välja att använda en blankett för ansökan. Den kan du få via Bygglovsavdelningen eller stadshusets reception. Blanketten skickar du in tillsammans med ritningar och handlingar via e-post till bygglov@arvika.se.

Om du inte har möjlighet att ansöka digitalt kan du skicka din ansökan med post tillsammans med handlingar till:
19. Bygglov
671 81 Arvika

Du kan även lämna dina handlingar direkt i stadshusets reception, Östra Esplanaden 5, Arvika.

Vilka handlingar behövs för ansökan?

Till ansökan ska ritningar och handlingar lämnas in som tydligt beskriver vilken åtgärd som du har tänkt utföra.

  • Ansökningsblankett - antingen med blankett eller genom våra e-tjänster.
  • Situationsplan – situationsplanen ska redovisa åtgärdens storlek och placering, samt ett förslag till tomtplatsavgränsning.
  • Andra handlingar som bedöms ha betydelse för att beslut om dispens, som fasadritningar, planritning, markplanering med mera.

Tomtplatsavgränsning

I de fall dispens lämnas ska Myndighetsnämnden också besluta om tomtplatsavgränsning. Det vill säga nämnden ska avgöra hur stort område runt byggnaderna eller anläggningen som får tas i anspråk som tomt eller på annat sätt användas för det avsedda ändamålet. Beslutet medför att allemansrätten upphör inom detta område om byggnationen kommer till stånd.

Ritningar/handlingar du skickar in ska uppfylla följande krav:

  • Handlingen ska ange vilken fastighetsbeteckning som gäller för ansökan.
  • Ritningar ska vara skalenliga. Skalan ska anges på ritningen och det ska finnas med en skalstock som vi kan kontrollmäta för att se att skalan stämmer. Om ritningen ska ritas i skala 1:100 kan man använda en vanlig linjal som skalstock när man ritar. 1m = 1cm.
  • Ritningar ska inte vara ritade på rutigt, randigt eller färgat papper.
  • Situationsplan, markplaneringsritning och nybyggnadskarta ska redovisa pil mot norr.
  • Alla åtgärder ska tydligt redovisas, markeras och måttsättas.

Vad händer med ansökan?

Efter att du har skickat in din ansökan sker följande:

  1. Ansökan kommer in till Bygglovsavdelningen,
  2. Ansökan med handlingar datumstämplas och diarieförs,
  3. Du får en bekräftelse att ansökan är mottagen samt att ett ärende har registrerats,
  4. Ärendet tilldelas en handläggare.

Så följer du ditt ärende

Om du har registrerat ditt ärende via vår e-tjänst så kan du följa ditt ärende genom att logga in på e-tjänsten.

3. Handläggning

Är ansökan komplett?

När ärendet har tilldelats en handläggare kommer en första granskning att göras för att se om ärendet behöver kompletteras eller ej. Om ärendet behöver kompletteras kommer du att få information om detta via digital brevlåda, mejl eller per post beroende på hur du har angett att du vill bli kontaktad. När ärendet bedöms som komplett kommer du att få information även om detta.

Granskning av ärendet

För att få bygga, eller utföra annan åtgärd, inom strandskyddat område måste följande två förutsättningar vara uppfyllda:

  • Syftet med strandskyddet får inte påverkas, och
  • Det ska finnas särskilda skäl.

Hur lång tid tar det?

Det finns ingen fastställd tidsfrist för handläggning av ansökan om strandskyddsdispens. Bygglovsavdelningen handlägger ärenden utifrån när de har kommit in.

Tänk på att ett komplett inlämnat ärende normalt innebär en snabbare ärendegång.

Om strandskyddsdispens inte kan beviljas

Om din ansökan inte uppfyller förutsättningar för att kunna få dispens från strandskydd kommer din handläggare att kontakta dig. Du får då möjlighet att revidera ditt förslag så att det stämmer överens med bestämmelser/krav, alternativt kan du välja att dra tillbaka din ansökan. Du kan även välja att få ett beslut med avslag, detta kan du sedan välja att överklaga.

4. Beslut

När ärendet är granskat och alla förutsättningar har utretts fattas ett beslut. Alla beslut om strandskydd grundar sig på miljöbalken. Ett beslut kan innebära en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan.

Vem fattar beslutet?

Bygglovshandläggare har inte delegation att ta beslut i ansökan om strandskyddsdispens. Beslut om strandskyddsdispens fattas av Myndighetsnämnden. Ärendet tas upp vid ett av deras sammanträden där politiker tar beslutet.

Vad innebär beviljad strandskyddsdispens?

Ett beslut med beviljad strandskyddsdispens är en bekräftelse på att åtgärden du ansökt om tillåts inom det strandskyddade området.

Vad innebär ett beslut med avslag?

Ett beslut med avslag innebär att sökt åtgärd inte får genomföras på platsen.

Vad innebär en avvisad ansökan?

En ansökan kan avvisas då ansökan till exempel bedöms som ofullständig och inte kompletteras av sökanden. En avvisad ansökan innebär att ärendet avslutas och att ny ansökan måste lämnas in om åtgärden ska utföras.

Information om beviljad dispens

När beslut är fattat kommer du bli delgiven beslut. Beslutet skickas också till Länsstyrelsen i Värmland som har tre veckor på sig att ta ställning till om de ska överpröva ärendet eller inte.

Överklaga beslut

Om du vill överklaga beslutet eller avgiften kan du skicka in en skriftlig överklagan till Myndighetsnämnden. Nämnden prövar om överklagan kommit in i rätt tid. Om överklagan inkommit i rätt tid skickar nämnden beslutet med överklagan till Länsstyrelsen i Värmland som handlägger och beslutar. Vilken tid som gäller för överklagan står i beslutet.

Kostnad

Faktura på avgift för handläggning av ärendet skickas separat efter att beslut om strandskyddsdispens har fattats.

Giltighetstid för beviljad dispens

Ett beslut med beviljad strandskyddsdispens upphör att gälla om den åtgärd som dispensen avser inte har påbörjats inom två år eller inte har avslutats inom fem år från den dag då dispensbeslutet vann laga kraft.

Hjälpte informationen på sidan dig?