Överklaga beslut

Här finns information om hur du gör för att överklaga Myndighetsnämndens beslut, vilket beslut som kan överklagas samt vem som har rätt att överklaga.

Myndighetsnämndens beslut om förhandsbesked och lov överklagas hos länsstyrelsen, men överklagandet ska du skicka till Myndighetsnämnden, som avgör om ändring ska ske och om överklagandet har kommit in i rätt tid. Därefter skickar nämnden överklagandet och handlingarna i ärendet vidare till länsstyrelsen.

Vem kan överklaga?

För att någon ska ha rätt att överklaga ett beslut om att bevilja, avslå eller avvisa en ansökan om lov eller förhandsbesked måste beslutet angå den klagande och ha gått denne emot. Detta kan behöva bedömas från fall till fall.

När någon har överklagat ett beslut är det den överprövande instansen, det vill säga länsstyrelsen eller domstolen, som avgör om någon har rätt att överklaga. Det är alltså inte Myndighetsnämnden som avgör vem som har rätt att överklaga.

Hur lång tid har du på dig att överklaga?

Överklagandetiden är antingen tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet, eller fyra veckor från det att beslutet kungjordes för dem som inte ska delges beslutet.

Hur går processen till?

När ett överklagande har kommit in till Myndighetsnämnden ska nämnden först ta ställning till om beslutet ska ändras och i så fall ändra det.

Om nämnden inser att ett beslut är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, ska beslutet ändras. Ändring av ett beslut får bara göras om det kan ske snabbt och enkelt, samt om det inte är till nackdel för någon part i frågan.

Om nämnden inte bedömer att beslutet ska ändras gör nämnden en rättidsprövning. Vid rättidsprövning behöver Myndighetsnämnden veta när klaganden tog del av beslutet. Det innebär att nämnden måste veta vilken grupp som klaganden tillhör och när beslutet delgivits och kungjorts. Om överklagandet kommit in i rätt tid ska det skickas vidare till länsstyrelsen.

Länsstyrelsens beslut kan i sin tur överklagas och prövas då av mark- och miljödomstolen (MMD). Därefter kan vissa beslut överklagas till mark- och miljööverdomstolen (MÖD) eller högre instanser.

Hur gör du för att överklaga?

Överklagandet ska vara skriftligt. I brevet eller e-posten ska det framgå:

  • Ärendets beslutdatum, diarienummer och beslutsnummer
  • Varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring som önskas
  • Kontaktuppgifter som namn, adress, e-post och telefonnummer

Om ombud anlitas ska även fullmakt från ombudet bifogas tillsammans med kontaktuppgifter till ombudet.

Överklagandet skickas in tillsammans med eventuella handlingar via e-post till bygglov@arvika.se.

Om du inte har möjlighet att skicka digitalt kan du även skicka in överklagan med post till:
19. Bygglov
671 81 Arvika

Du kan även lämna din överklagan direkt i stadshusets reception, Östra Esplanaden 5, Arvika.

Om du har frågor, kontakta Bygglovsavdelningen.

Hjälpte informationen på sidan dig?