Förhandsbesked

Vill du bygga nytt inom ett område som saknar detaljplan, kanske inför en ansökan hos lantmäterimyndigheten om avstyckning av en tomt? Här beskrivs hur processen går till.

Vad är ett förhandsbesked?

Ett beviljat förhandsbesked innebär att det har gjorts en prövning om platsen är lämplig för tänkt åtgärd. Förhandsbeskedet är sedan bindande i två år inför en kommande bygglovsansökan. Det är främst utanför detaljplan som det kan vara behov för ett förhandsbesked, till exempel inför avstyckning eller om det är osäkert om bygglov kommer att kunna beviljas.

I ansökan om förhandsbesked tittar handläggaren på om det är möjligt att tillåta byggnation på den tänkta platsen med hänsyn till landskapet och om det till exempel är möjligt att anordna vatten och avlopp. Kommunens översiktsplan är vägledande i bedömningen och berörda grannar får normalt också yttra sig om åtgärden.

Hur ansöker jag?

Ansökan om förhandsbesked görs via vår e-tjänst eller via blankett. I e-tjänsten fyller du i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar. För en effektivare och snabbare handläggning rekommenderar vi digitala handlingar och att kommunicera digitalt. Om du har frågor, kontakta Bygglovsavdelningen via telefon eller e-post.

Nedan ser du processen för förhandsbesked steg för steg.

Förhandsbesked - steg för steg

1. Förberedelser

Om din ansökan är digital, korrekt ifylld och med rätt typ av information går ditt ärende snabbare att handlägga. Det är därför bra med ordentligt förarbete innan du skickar in ansökan till Bygglovsavdelningen.

Frågor som kan vara bra att gå igenom inför din ansökan:

  • Finns infart eller ska en ny anordnas? Hur ska den nya gå?
  • Hur ska vatten och avlopp lösas? Ska det anslutas till kommunalt system eller ska enskild anläggning anordnas?
  • Hur ska sophantering anordnas?

Vill du bygga nära vatten?

Om du bygger inom 100 meter från vatten kan du behöva ansöka om strandskyddsdispens. Det finns även platser med utvidgat strandskydd inom Arvika kommun där strandskyddet sträcker sig längre än 100 meter från vatten. Utöver det finns det LIS-områden där det kan vara lättare att få dispens från strandskyddet. För att se vad som är aktuellt för din fastighet kan du kolla i Kommunkartan eller kontakta Bygglovsavdelningen så hjälper vi dig.

Vi rekommenderar att du ansöker om strandskyddsdispens innan du ansöker om förhandsbesked.

2. Ansökan

Hur ansöker du?

Ansökan görs via vår e-tjänst. Där fyller du i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar.

Du kan även välja att använda en blankett för ansökan. Den kan du få via Bygglovsavdelningen eller stadshusets reception. Blanketten skickar du in tillsammans med ritningar och handlingar via e-post till bygglov@arvika.se.

Om du inte har möjlighet att ansöka digitalt kan du skicka din ansökan med post tillsammans med handlingar till:
19. Bygglov
671 81 Arvika

Du kan även lämna dina handlingar direkt i stadshusets reception. Östra Esplanaden 5, Arvika.

Vilka handlingar behövs för ansökan?

Till ansökan ska ritningar och handlingar lämnas in som tydligt beskriver vilken åtgärd som du har tänkt utföra.

  • Ansökningsblankett - antingen med blankett eller genom våra e-tjänster.
  • Situationsplan – situationsplanen ska redovisa åtgärdens storlek och placering, avstånd till tomtgräns samt förslag på dragning av väg, vatten och avlopp

Ritningar/handlingar du skickar in ska uppfylla följande krav:

  • Handlingen ska ange vilken fastighetsbeteckning som gäller för ansökan.
  • Ritningar ska vara skalenliga. Skalan ska anges på ritningen och det ska finnas med en skalstock som vi kan kontrollmäta för att se att skalan stämmer. Om ritningen ska ritas i skala 1:100 kan man använda en vanlig linjal som skalstock när man ritar. 1m = 1cm.
  • Ritningar ska inte vara ritade på rutigt, randigt eller färgat papper.
  • Situationsplan, markplaneringsritning och nybyggnadskarta ska redovisa pil mot norr.
  • Alla åtgärder ska tydligt redovisas, markeras och måttsättas.

Vad händer med ansökan?

Efter att du har skickat in din ansökan sker följande:

  1. Ansökan kommer in till Bygglovsavdelningen,
  2. Ansökan med handlingar datumstämplas och diarieförs,
  3. Du får en bekräftelse att ansökan är mottagen samt att ett ärende har registrerats,
  4. Ärendet tilldelas en handläggare.

Så följer du ditt ärende

Om du har registrerat ditt ärende via vår e-tjänst så kan du följa ditt ärende genom att logga in på e-tjänsten.

3. Handläggning

Är ansökan komplett?

När ärendet har tilldelats en handläggare kommer en första granskning att göras för att se om ärendet behöver kompletteras eller ej. Om ärendet behöver kompletteras kommer du att få information om detta via digital brevlåda, mejl eller per post beroende på hur du har angett att du vill bli kontaktad. När ärendet bedöms som komplett kommer du att få information även om detta.

Granskning av ärendet

När vi granskar din ansökan gör vi en lokaliseringsprövning, det vill säga markens lämplighet för den avsedda åtgärden. Lokaliseringsprövningen görs mot kraven i plan- och bygglagen. Vid granskning av ärendet utreds även vad det står i översiktsplanen, om det finns fornlämning, om det är känslig natur och liknande. Beroende på projektet, vad som ska göras, var det ska göras samt omfattningen så kan handläggningen av ärendet skilja något mellan olika ärenden. Åtgärden kan exempelvis kräva att grannar hörs eller att vi behöver skicka en remiss till en annan avdelning inom kommunen eller en annan myndighet.

Grannhörande och remiss

En åtgärd som är placerad utanför område med detaljplan måste skickas ut till grannar, och andra berörda sakägare, för yttrande. Det finns sakägare som alltid ska höras och sen finns det sakägare där handläggare får göra en bedömning om de anses vara berörda av den sökta åtgärden eller inte.

För en del åtgärder kan det vara nödvändigt med remiss till annan myndighet/part såsom Trafikverket, Försvarsmakten, länsstyrelsen eller Miljöstaben. De får då en viss tid på sig att lämna yttrande om ansökan.

Om den som har hörts inkommer med synpunkter mot åtgärden skickar vi ut information till dig som sökande för att du ska ges möjlighet att bemöta synpunkterna. Efteråt gör handläggare en samlad bedömning av de synpunkter som har kommit in. Finns eventuella olägenheter ska de vägas mot nyttan av åtgärden.

Hur lång tid tar det?

Beslut i ärenden om förhandsbesked ska tas inom tio veckor. Tidsfristen räknas från den dag ansökan kom in till Bygglovsavdelningen. Om du som sökande skickar in ytterligare underlag på eget initiativ räknas tidsfristen från den senare dagen. Om vi upptäcker att ärendet inte är komplett och förelägger om komplettering inom tre veckor, räknas tidsfristen i stället från den dag då alla kompletteringar inkommit.

I särskilda fall kan handläggningen förlängas med tio veckor.

Om handläggningstiden överskrids reduceras handläggningsavgiften med en femtedel för varje påbörjad vecka som handläggningstiden överskrids.

Om förhandsbesked inte kan beviljas

Om din ansökan avviker från de krav och bestämmelser som gäller för att ansökan ska kunna godkännas så kontaktar handläggaren dig. Du får då möjlighet att revidera ditt förslag så att det stämmer överens med bestämmelser/krav, alternativt kan du välja att dra tillbaka din ansökan. Du kan även välja att få ett beslut med avslag, detta kan du sedan välja att överklaga. Beslut om avslag fattas av Myndighetsnämnden. I dessa fall kan handläggningstiden behöva förlängas för att passa in med nämndens sammanträden.

4. Beslut

När ärendet är granskat och alla förutsättningar har utretts fattas ett beslut. Alla beslut om förhandsbesked grundar sig på plan- och bygglagen och översiktsplan. Ett beslut kan innebära en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan.

Vem fattar beslutet

I de flesta besluten är det en bygglovshandläggare på Bygglovsavdelningen som tar beslut om förhandsbesked. I ärenden där bygglovshandläggare inte har delegation att fatta beslut tas det i stället upp vid Myndighetsnämndens sammanträde där politikerna fattar beslutet. Ärenden som fattas av nämnden är exempelvis ärenden för strandskyddsdispens, mer omfattande projekt och beslut om avslag.

Vad innebär ett beviljat förhandsbesked?

Ett beslut med beviljat förhandsbesked är en bekräftelse på att platsen är lämplig att utföra sökt åtgärd på.

Vad innebär ett avslag om förhandsbesked?

Ett beslut med avslag om förhandsbesked innebär att sökt förhandsbesked inte kan beviljas av någon anledning, det kan exempelvis vara för att den strider mot ett riksintresse.

Vad innebär en avvisad ansökan om förhandsbesked?

En ansökan om förhandsbesked kan avvisas då ansökan till exempel bedöms ofullständig och ej kompletteras av sökanden. En avvisad ansökan innebär att ärendet avslutas och att ny ansökan måste lämnas in om åtgärden ska utföras.

Information om beviljat förhandsbesked

När beslut är fattat kommer du bli delgiven beslut. Ett brev skickas ut till berörda sakägare om att förhandsbesked har beviljats.

Alla beslut om förhandsbesked kungörs i Post-och inrikes tidningar. Ett beslut om förhandsbesked kan överklagas inom fyra veckor från kungörelsen i Post- och inrikes tidningar. När ett beslut vinner laga kraft kan det inte längre överklagas.

Överklaga beslut

Om du vill överklaga beslutet eller avgiften kan du skicka in en skriftlig överklagan till Myndighetsnämnden. Nämnden prövar om överklagan kommit in i rätt tid. Om överklagan inkommit i rätt tid skickar nämnden beslutet med överklagan till Länsstyrelsen i Värmland som handlägger och beslutar. Vilken tid som gäller för överklagan står i beslutet.

Kostnad

Faktura på avgift för handläggning av ärendet skickas separat efter att beslut om förhandsbesked har fattats.

Giltighetstid för beviljat förhandsbesked

Ett beslut med beviljat förhandsbesked, som innebär att åtgärden kan tillåtas, är bindande vid den kommande bygglovsprövningen om ansökan om bygglov görs inom två år från den dag då förhandsbeskedet vann laga kraft.

Hjälpte informationen på sidan dig?