Är ansökan komplett?
När ärendet har tilldelats en handläggare kommer en första granskning att göras för att se om ärendet behöver kompletteras eller ej. Om ärendet behöver kompletteras kommer du att få information om detta via digital brevlåda, mejl eller per post beroende på hur du har angett att du vill bli kontaktad. När ärendet bedöms som komplett kommer du att få information även om detta.
Granskning av ärendet
När vi granskar din ansökan gör vi en lokaliseringsprövning, det vill säga markens lämplighet för den avsedda åtgärden. Lokaliseringsprövningen görs mot kraven i plan- och bygglagen. Vid granskning av ärendet utreds även vad det står i översiktsplanen, om det finns fornlämning, om det är känslig natur och liknande. Beroende på projektet, vad som ska göras, var det ska göras samt omfattningen så kan handläggningen av ärendet skilja något mellan olika ärenden. Åtgärden kan exempelvis kräva att grannar hörs eller att vi behöver skicka en remiss till en annan avdelning inom kommunen eller en annan myndighet.
Grannhörande och remiss
En åtgärd som är placerad utanför område med detaljplan måste skickas ut till grannar, och andra berörda sakägare, för yttrande. Det finns sakägare som alltid ska höras och sen finns det sakägare där handläggare får göra en bedömning om de anses vara berörda av den sökta åtgärden eller inte.
För en del åtgärder kan det vara nödvändigt med remiss till annan myndighet/part såsom Trafikverket, Försvarsmakten, länsstyrelsen eller Miljöstaben. De får då en viss tid på sig att lämna yttrande om ansökan.
Om den som har hörts inkommer med synpunkter mot åtgärden skickar vi ut information till dig som sökande för att du ska ges möjlighet att bemöta synpunkterna. Efteråt gör handläggare en samlad bedömning av de synpunkter som har kommit in. Finns eventuella olägenheter ska de vägas mot nyttan av åtgärden.
Hur lång tid tar det?
Beslut i ärenden om förhandsbesked ska tas inom tio veckor. Tidsfristen räknas från den dag ansökan kom in till Bygglovsavdelningen. Om du som sökande skickar in ytterligare underlag på eget initiativ räknas tidsfristen från den senare dagen. Om vi upptäcker att ärendet inte är komplett och förelägger om komplettering inom tre veckor, räknas tidsfristen i stället från den dag då alla kompletteringar inkommit.
I särskilda fall kan handläggningen förlängas med tio veckor.
Om handläggningstiden överskrids reduceras handläggningsavgiften med en femtedel för varje påbörjad vecka som handläggningstiden överskrids.
Om förhandsbesked inte kan beviljas
Om din ansökan avviker från de krav och bestämmelser som gäller för att ansökan ska kunna godkännas så kontaktar handläggaren dig. Du får då möjlighet att revidera ditt förslag så att det stämmer överens med bestämmelser/krav, alternativt kan du välja att dra tillbaka din ansökan. Du kan även välja att få ett beslut med avslag, detta kan du sedan välja att överklaga. Beslut om avslag fattas av Myndighetsnämnden. I dessa fall kan handläggningstiden behöva förlängas för att passa in med nämndens sammanträden.