Anmälan
Det finns åtgärder som inte kräver bygglov, men som i stället kräver en anmälan. Här beskrivs hur anmälningsprocessen går till.
Vad innebär det att göra en anmälan?
En anmälan måste vara komplett med handlingar och ritningar för att den ska kunna godkännas. Därefter måste du få ett startbesked innan du får lov att påbörja ditt arbete. Om du vill göra anmälningspliktiga åtgärder i samband med en lovansökan behöver du inte göra en separat anmälan. Du kan inkludera samtliga åtgärder i lovansökan.
När behöver du göra en anmälan?
Vilka åtgärder som kräver en anmälan finns i plan- och byggförordningen. Anmälan behövs bland annat för:
- Installation eller väsentlig ändring av eldstad/rökkanal.
- Ändring av en byggnads bärande delar.
- Ändring som påverkar en byggnads brandskydd.
- En betydande ändring i en byggnads planlösning.
- Installation eller väsentlig ändring av hiss, vatten och avlopp eller ventilation.
- Nybyggnad av attefallhus på max 30 kvm.
- Tillbyggnad av bostad med max 15 kvm (så kallad attefallstillbyggnad).
- Vissa rivningsåtgärder
- Underhåll av byggnad eller anläggning med kulturskydd, speciellt bevarandevärde eller som har skyddsbestämmelser.
Observera att det alltid krävs bygglov om åtgärden placeras mindre än 4,5 meter från gräns mot gata, naturmark eller annan allmän plats.
Nedan ser du processen för anmälan steg för steg.
Bygganmälan - steg för steg
* = krävs inte vid enklare ärenden.
1. Förberedelser
Om din anmälan är digital, korrekt ifylld och med rätt typ av information går ditt ärende snabbare att handlägga. Det är därför bra med ordentligt förarbete innan du skickar in ansökan till Bygglovsavdelningen.
Ligger fastigheten inom detaljplan, områdesbestämmelser eller sammanhållen bebyggelse?
Var din fastighet ligger kan påverka vilka rättigheter/skyldigheter som du har. För vissa åtgärder krävs inte en anmälan utanför detaljplan och för andra är det samma regler inom eller utom detaljplan.
I Kommunkartan kan du se om din fastighet ligger inom detaljplan eller inte. Kontakta Bygglovavdelningen om du ta reda på mer information som din fastighet berörs av.
Krävs kontrollansvarig (KA)?
Huvudregeln är att det ska finnas en kontrollansvarig, det finns dock några undantag. Mer information finns på Boverkets webbplats.
Tänk på att du ska ha en överenskommelse med den kontrollansvarige som du anmäler i ditt ärende.
Ska du bygga nära vatten?
Om du bygger inom 100 meter från vatten kan du behöva ansöka om strandskyddsdispens. Det finns även platser med utvidgat strandskydd inom Arvika kommun där strandskyddet sträcker sig längre än 100 meter från vatten. Utöver det finns det LIS-områden där det kan vara lättare att få dispens från strandskyddet. För att se vad som är aktuellt för din fastighet kan du kolla i Kommunkartan eller kontakta Bygglovsavdelningen så hjälper vi dig.
Vi rekommenderar att du ansöker om strandskyddsdispens innan du gör en anmälan.
2. Anmälan
Hur anmäler du?
Anmälan görs via vår e-tjänst. Där fyller du i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar.
Du kan även välja att använda en blankett för anmälan. Den kan du få via Bygglovsavdelningen eller stadshusets reception. Blanketten skickar du in tillsammans med ritningar och handlingar via e-post till bygglov@arvika.se.
Om du inte har möjlighet att ansöka digitalt kan du skicka din anmälan tillsammans med handlingar till:
19. Bygglov
671 81 Arvika.
Du kan även lämna dina handlingar direkt i stadshusets reception, Östra Esplanaden 5, Arvika.
Vilka ritningar/handlingar ska lämnas in?
Till anmälan ska ritningar och handlingar lämnas in som tydligt beskriver vilken åtgärd som du har tänkt utföra. Vilka handlingar som ska in kan variera beroende på projekt och omfattning. Det är viktigt att du lämnar in skalenliga ritningar.
Ritningar/handlingar du skickar in ska uppfylla följande krav:
- Handlingen ska ange vilken fastighetsbeteckning som gäller för ansökan.
- Ritningar ska vara skalenliga. Skalan ska anges på ritningen och det ska finnas med en skalstock som vi kan kontrollmäta för att se att skalan stämmer. Om ritningen ska ritas i skala 1:100 kan man använda en vanlig linjal som skalstock när man ritar. 1m = 1cm.
- Ritningar ska inte vara ritade på rutigt, randigt eller färgat papper.
- Situationsplan, markplaneringsritning och nybyggnadskarta ska redovisa pil mot norr.
- Alla åtgärder ska tydligt redovisas, markeras och måttsättas.
Vad händer med anmälan?
Efter att du har skickat in din anmälan sker följande:
- Anmälan kommer in till Bygglovsavdelningen,
- Anmälan med handlingar datumstämplas och diarieförs,
- Du får en bekräftelse att anmälan är mottagen samt att ett ärende har registrerats,
- Ärendet tilldelas en handläggare.
Så följer du ditt ärende
Om du har registrerat ditt ärende via vår e-tjänst så kan du följa ditt ärende genom att logga in på e-tjänsten.
Tänk på!
Du får inte påbörja arbeten förrän du har fått ett beslut med startbesked.
3. Handläggning
Är anmälan komplett?
När ärendet har tilldelats en handläggare kommer en första granskning att göras för att se om ärendet behöver kompletteras eller ej. Om ärendet behöver kompletteras kommer du att få information om detta via digital brevlåda, mejl eller per post beroende på hur du har angett att du vill bli kontaktad. När ärendet bedöms som komplett kommer du att få information även om detta.
Granskning av ärendet
När vi granskar din anmälan gör vi en prövning om de föreslagna åtgärderna stämmer överens med de krav som gäller för den anmälningspliktiga åtgärden. Vi tar även hänsyn till om projektet uppfyller de allmänna kraven på utformning enligt plan- och bygglagen.
Hur lång tid tar det?
Beslut i ärenden om anmälan ska tas inom fyra veckor. Tidsfristen räknas från den dag anmälan kom in till Bygglovsavdelningen. Om du som sökande skickar in ytterligare underlag på eget initiativ räknas tidsfristen från den senare dagen. Om vi upptäcker att ärendet inte är komplett och förelägger om komplettering inom tre veckor räknas tidsfristen i stället från den dag då alla kompletteringar inkommit.
I särskilda fall kan handläggningen förlängas med fyra veckor.
Om handläggningstiden överskrids reduceras handläggningsavgiften med en femtedel för varje påbörjad vecka som handläggningstiden överskrids.
- Tidsfrister för handläggning, Boverket Länk till annan webbplats.
- Reduktion av avgift, Boverket Länk till annan webbplats.
Om anmälan inte kan beviljas
Om din anmälan avviker från de krav och bestämmelser som gäller för att anmälan ska kunna godkännas så kontaktar handläggaren dig. Du får då möjlighet att revidera ditt förslag så att det stämmer överens med bestämmelser/krav, alternativt kan du välja att dra tillbaka din anmälan.
4. Tekniskt samråd *
I vissa ärenden ska ett tekniskt samråd hållas. På samrådet går man bland annat igenom hur arbetet ska planeras och organiseras, förslaget till kontrollplan och handlingarna i övrigt.
När krävs tekniskt samråd?
För de åtgärder där det krävs kontrollansvarig så gäller generellt att även ett tekniskt samråd ska hållas. I vissa fall kan handläggare göra bedömning att tekniskt samråd inte är nödvändigt. Om tekniskt samråd behövs eller inte meddelas av handläggare.
Även om ett tekniskt samråd inte anses nödvändigt kan ett samråd genomföras om byggherre/sökanden önskar det.
Kallelse
Inför tekniskt samråd skickar handläggare ut en kallelse till sökande/byggherre och kontrollansvarig. I kallelsen står bland annat dagordning och vilka handlingar som behöver inkomma inför tekniskt samråd.
Vad är tekniskt samråd?
Tekniskt samråd är ett möte där man diskuterar de tekniska egenskapskraven samt hur de ska uppfylls i projektet. Man går igenom och diskuterar kontrollplanen, dess punkter och omfattning.
Vid samrådet ska man gå igenom följande:
- arbetets planering och organisation,
- byggherrens förslag till kontrollplan,
- övriga handlingar som byggherren har lämnat in till Myndighetsnämnden,
- hur identifieringen av avfall och återanvändbara byggprodukter har gjorts,
- behovet av att myndighetsnämnden gör arbetsplatsbesök,
- behovet av eventuella tillsynsåtgärder,
- behovet av färdigställandeskydd,
- behovet av utstakning,
- myndighetsnämndens behov av ytterligare handlingar inför beslut om kontrollplan eller startbesked, och
- behovet av ytterligare tekniska samråd eller andra sammanträden.
Vilka ska vara med vid tekniska samrådet?
Vid det tekniska samrådet ska kontrollansvarig och ärendets handläggare närvara, men det är bra om även byggherre är med. Det kan även bli aktuellt med andra parter som har något att tillföra samrådet, exempelvis entreprenör.
Protokoll
Handläggare för protokoll under samrådet, protokollet skickas ut till samtliga närvarande efteråt.
5. Startbesked (beslut)
Alla beslut om startbesked för anmälningspliktiga åtgärder grundar sig i plan- och bygglagstiftningen. Ett beslut kan innebära en beviljad anmälan (startbesked utfärdas), avslagen eller avvisad anmälan. För att ett startbesked ska kunna utfärdas måste din anmälan anses vara komplett samt inom ramen för de krav som finns.
Beslut med startbesked
Om din anmälan får ett beslut med utfärdat startbesked betyder det att anmäld åtgärd får påbörjas. I startbeskedet anges om och vad mer som krävs under genomförandet. I startbeskedet anges även vilka handlingar som krävs för att slutbesked ska kunna utfärdas.
Giltighetstid
Ett beslut med startbesked upphör att gälla två år efter att det gavs.
Beslut med avslag
Om din anmälan får ett beslut med avslag så följer tänkt åtgärd inte gällande krav/bestämmelser och ärendet kommer avslutas.
Beslut med avvisning
Om din anmälan får ett beslut med avvisning är det ofta för att anmälan inte har kompletterats, vilket gör att det inte finns nog underlag för att göra en bedömning i frågan. Ärendet avslutas och du måste lämna in ny anmälan om åtgärden ska utföras.
Börja inte utan startbesked
Du måste alltid ha ett startbesked innan du påbörjar åtgärderna som anmälan avser. Har du inte ett startbesked men börjar bygga ändå, så är det en olovlig åtgärd och en byggsanktionsavgift kan komma att tas ut.
Debitering
Faktura på avgift för handläggning av ärendet skickas separat efter att beslut om startbesked har fattats.
6. Utstakning och lägeskontroll *
I vissa ärenden krävs att utstakning och/eller lägeskontroll utförs. Det framgår av startbeskedet om det krävs eller inte.
Vad är utstakning och när ska den göras?
Utstakning innebär att läget av en nybyggnad, tillbyggnad eller annan anläggning märks ut på marken. Man kan också göra en utstakning av höjden, till exempel höjden på färdigt golv, i samband med utstakningen. Byggnadens hörn och eventuellt planerad höjd märks med pinnar eller profiler. Det är alltid byggherren som ansvarar för att en åtgärd hamnar på rätt plats.
En utstakning för kan göras innan eller efter förberedande markarbeten, men före att man påbörjat grunden såsom gjutning av platta. På så vis kan eventuella avvikelser rättas till på ett någorlunda enkelt sätt.
Vad är lägeskontroll och när ska den göras?
En lägeskontroll är en verifiering av att åtgärden är placerad på rätt ställe. Kontrollen visar om byggnadens storlek, mått, form, läge i plan och höjd stämmer med startbeskedet.
En lägeskontroll görs när byggnadens storlek och höjd kan mätas.
Vad gör jag om lägeskontrollen inte blir godkänd?
Om utstakningen eller lägeskontrollen visar att byggandens/åtgärdens läge avviker från startbeskedet, kontakta handläggare för diskussion om hur du går vidare.
7. Arbetsplatsbesök *
I de ärenden då tekniskt samråd krävs ska normalt ett arbetsplatsbesök genomföras, ibland görs fler än ett arbetsplatsbesök. Om bygget eller projektet inte har behövt tekniskt samråd behövs normalt inget arbetsplatsbesök.
Vad är arbetsplatsbesök?
Vid arbetsplatsbesöket informerar kontrollansvarig om projektets gång och kontroller.
I vilket skede ska arbetsplatsbesök göras?
Vid tekniskt samråd bestäms om, hur många och när arbetsplatsbesök ska göras. Information om detta står i startbeskedet och protokoll från tekniskt samråd.
Hur bokar jag arbetsplatsbesök?
Kontrollansvarig kontaktar ansvarig handläggare och bokar in tid för arbetsplatsbesök, helst två veckor innan önskad tid.
Vem ska närvara?
Vid arbetsplatsbesök ska minst kontrollansvarig och handläggare delta.
Protokoll
Handläggaren skriver ett protokoll från arbetsplatsbesöket, som sedan skickas till byggherre och kontrollansvarige.
8. Slutsamråd *
I de ärende där tekniskt samråd krävs ska slutsamråd genomföras innan slutbesked.
Vad är slutsamråd?
I samband med att byggåtgärder som krävt tekniskt samråd ska avslutas ska ett slutsamråd genomföras. Slutsamrådet ska normalt hållas på plats där åtgärden genomförts. Vid slutsamrådet går vi igenom kontrollplanen, villkor samt eventuella avvikelser. Den kontrollansvarige ska även lämna sitt utlåtande.
I vilket skede ska slutsamråd hållas?
Slutsamråd genomförs då alla åtgärder som omfattas av startbeskedet har färdigställts.
Hur bokar jag slutsamråd?
Kontrollansvarig kontaktar ansvarig handläggare och bokar in tid för slutsamråd, helst två veckor innan önskad tid.
Vem ska vara med?
Vid slutsamråd ska minst kontrollansvarig och handläggare delta.
Protokoll
Handläggaren skriver ett protokoll från slutsamrådet, som sedan skickas till byggherre och kontrollansvarige.
9. Slutbesked (beslut)
Du får normalt inte ta åtgärden i bruk förrän Bygglovsavdelningen eller Myndighetsnämnden har utfärdat ett slutbesked. Du som byggherre är ansvarig för att visa att gällande krav är uppfyllda.
Vad innebär slutbesked?
Slutbesked är ett beslut som innebär att åtgärder som omfattas av startbeskedet får tas i bruk.
När kan slutbesked lämnas?
Slutbesked kan normalt lämnas när byggherre har visat att startbeskedet samt villkor och krav uppfylls. Om det varit tekniskt samråd ska ett slutsamråd först hållas innan slutbesked kan lämnas.
Interimistiskt slutbesked
Om samtliga åtgärder som startbeskedet omfattar inte är färdigställda, eller uppfyller samtliga krav, kan ett så kallat interimistiskt slutbesked utfärdas. Beslutet innebär att du tillfälligt får ta åtgärden, eller del av åtgärden, i bruk.
Brister och/eller avvikelser
Om det finns mindre brister och/eller avvikelser kan det ändå finnas förutsättning för slutbesked.
Om slutbesked inte kan lämnas
Om slutbesked inte kan lämnas innebär det normalt att samtliga förutsättningar för åtgärden inte är uppfyllda.
Kontakt
- Bygglovsavdelningen
- Besöksadress: Östra Esplanaden 5, Arvika
- Postadress: 19. Bygglov, 671 81 Arvika
- Besök bokas via e-post
- Tfn tid mån, tis, tors kl 10.00-11.45
- 0570-820 12
- bygglov@arvika.se
- Sidansvarig:
Dzeneta Tucek