Bygglov

stomme till ett hus

Vi vill att din resa fram till en färdig byggnad blir så smidig som möjligt. Här beskrivs hur bygglovsprocessen går till.

När krävs bygglov?

Det krävs bygglov för nybyggnad, tillbyggnad och vissa andra ändringar av byggnaders yttre utseende. Bygglov krävs också om en byggnad tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål. Om det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri krävs det också bygglov.

Hur ansöker jag om bygglov?

Ansökan om bygglov görs via vår e-tjänst eller via blankett. I e-tjänsten fyller du i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar. För en effektivare och snabbare handläggning förespråkar vi digitala handlingar och att kommunicera digitalt. Om du har frågor, kontakta Bygglovsavdelningen via telefon eller e-post.

Nedan ser du bygglovsprocessen steg för steg.

Bygglov – steg för steg

* = krävs inte vid enklare ärenden.

1. Förberedelser

Om din ansökan är digital, korrekt ifylld och med rätt typ av information går ditt ärende snabbare att handlägga. Det är därför bra med ordentligt förarbete innan du skickar in ansökan till Bygglovsavdelningen.

Planerar du en avstyckning av tomt utom detaljplan?

Läs informationen på webbplatsen om förhandsbesked som prövar om platsen är lämplig för åtgärden.

Ligger fastigheten inom detaljplan, områdesbestämmelser eller sammanhållen bebyggelse?

Var din fastighet ligger kan påverka vilka rättigheter/skyldigheter som du har. I Kommunkartan kan du se om din fastighet ligger inom detaljplan eller inte. Kontakta Bygglovsavdelningen om du vill ta reda på ytterligare information som din fastighet berörs av.

Krävs det en nybyggnadskarta?

Krävs kontrollansvarig (KA)?

Huvudregeln är att det ska finnas en kontrollansvarig, men det finns några undantag. Mer information finns på Boverkets webbplats.

Tänk på att du ska ha en överenskommelse med den kontrollansvarige som du anmäler i ditt ärende.

Ska du bygga nära vatten?

Om du bygger inom 100 meter från vatten kan du behöva ansöka om strandskyddsdispens. Det finns även platser med utvidgat strandskydd inom Arvika kommun där strandskyddet sträcker sig längre än 100 meter från vatten. Utöver det finns det LIS-områden där det kan vara lättare att få dispens från strandskyddet. För att se vad som är aktuellt för din fastighet kan du kolla i Kommunkartan eller kontakta Bygglovsavdelningen så hjälper vi dig.

Vi rekommenderar att du ansöker om strandskyddsdispens innan du ansöker om lov.

2. Ansökan

Hur ansöker du?

Ansökan görs via vår e-tjänst. Där fyller du i dina uppgifter samt laddar upp ritningar och handlingar.

Du kan även välja att använda en blankett för ansökan. Den kan du få via Bygglovsavdelningen eller stadshusets reception. Blanketten skickar du in tillsammans med ritningar och handlingar via e-post till bygglov@arvika.se.

Om du inte har möjlighet att ansöka digitalt kan du skicka din ansökan med post tillsammans med handlingar till:
19. Bygglov
671 81 Arvika.

Du kan även lämna dina handlingar direkt i stadshusets reception, Östra Esplanaden 5, Arvika.

Vilka ritningar/handlingar ska lämnas in?

Till ansökan ska ritningar och handlingar lämnas in som tydligt beskriver vilken åtgärd som du har tänkt utföra. Vilka handlingar som ska in kan variera beroende på projekt och omfattning.

Ritningar/handlingar du skickar in ska uppfylla följande krav:

  • Handlingen ska ange vilken fastighetsbeteckning som gäller för ansökan.
  • Ritningar ska vara skalenliga. Skalan ska anges på ritningen och det ska finnas med en skalstock som vi kan kontrollmäta för att se att skalan stämmer. Om ritningen ska ritas i skala 1:100 kan man använda en vanlig linjal som skalstock när man ritar. 1m = 1cm.
  • Ritningar ska inte vara ritade på rutigt, randigt eller färgat papper.
  • Situationsplan, markplaneringsritning och nybyggnadskarta ska redovisa pil mot norr.
  • Alla åtgärder ska tydligt redovisas, markeras och måttsättas.

Vad händer med ansökan?

Efter att du har skickat in din ansökan sker följande:

  1. Ansökan kommer in till Bygglovsavdelningen,
  2. Ansökan med handlingar datumstämplas och diarieförs,
  3. Du får en bekräftelse att ansökan är mottagen samt att ett ärende har registrerats,
  4. Ärendet tilldelas en handläggare.

Så följer du ditt ärende

Om du har registrerat ditt ärende via vår e-tjänst så kan du följa ditt ärende genom att logga in på e-tjänsten.

3. Handläggning

Är ansökan komplett?

När ärendet har tilldelats en handläggare kommer en första granskning att göras för att se om ärendet behöver kompletteras eller ej. Om ärendet behöver kompletteras kommer du att få information om detta via digital brevlåda, mejl eller per post beroende på hur du har angett att du vill bli kontaktad. När ärendet bedöms som komplett kommer du att få information även om detta.

Granskning av ärendet

När vi granskar din ansökan gör vi en prövning om de föreslagna åtgärderna stämmer överens med de krav som finns för åtgärden. Beroende på projektet, vad som ska göras, var det ska göras samt omfattningen så kan handläggningen av ärendet skilja något mellan olika ärenden. Åtgärden kan exempelvis kräva att grannar hörs eller att vi behöver skicka en remiss till en annan avdelning inom kommunen eller en annan myndighet.

Grannhörande och remiss

En åtgärd som avviker från gällande detaljplan eller som är placerad utanför område med detaljplan måste skickas ut till grannar, och andra berörda sakägare, för yttrande. Det finns sakägare som alltid ska höras och sen finns det sakägare där handläggare får göra en bedömning om de anses vara berörda av den sökta åtgärden eller inte.

För en del åtgärder kan det vara nödvändigt med remiss till annan myndighet/part såsom Trafikverket, Försvarsmakten, länsstyrelsen, byggnadsantikvarie eller Miljöstaben. De får då en viss tid på sig att lämna yttrande om ansökan.

Om den som har hörts inkommer med synpunkter mot åtgärden skickar vi ut information till dig som sökande för att du ska ges möjlighet att bemöta synpunkterna. Efteråt gör handläggare en samlad bedömning av de synpunkter som har kommit in. Finns eventuella olägenheter ska de vägas mot nyttan av åtgärden.

Hur lång tid tar det?

Beslut i ärenden om bygglov ska tas inom tio veckor. Tidsfristen räknas från den dag ansökan kom in till Bygglovsavdelningen. Om du som sökande skickar in ytterligare underlag på eget initiativ räknas tidsfristen från den senare dagen. Om vi upptäcker att ärendet inte är komplett och förelägger om komplettering inom tre veckor räknas tidsfristen i stället från den dag då alla kompletteringar inkommit.

I särskilda fall kan handläggningen förlängas med tio veckor.

Om handläggningstiden överskrids reduceras handläggningsavgiften med en femtedel för varje påbörjad vecka som handläggningstiden överskrids.

Om bygglov inte kan beviljas

Om din ansökan avviker från de krav och bestämmelser som gäller för att ansökan ska kunna godkännas så kontaktar handläggaren dig. Du får då möjlighet att revidera ditt förslag så att det stämmer överens med bestämmelser/krav, alternativt kan du välja att dra tillbaka din ansökan. Du kan även välja att få ett beslut med avslag, detta kan du sedan välja att överklaga. Beslut om avslag fattas av Myndighetsnämnden. I dessa fall kan handläggningstiden behöva förlängas för att passa in med nämndens sammanträden.

4. Beslut

När ärendet är granskat och alla förutsättningar har utretts fattas ett beslut. Alla beslut om bygglov grundar sig på plan- och bygglagen, översiktsplan samt detaljplaner. Ett beslut kan innebära en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan.

Vem fattar beslutet?

I de flesta besluten är det en bygglovshandläggare på Bygglovsavdelningen som tar beslut om bygglov. I ärenden där bygglovshandläggare inte har delegation att fatta beslut tas det i stället upp vid Myndighetsnämndens sammanträde där politikerna fattar beslutet. Ärenden som fattas av nämnden är exempelvis ärenden för strandskyddsdispens, mer omfattande projekt och beslut om avslag.

Vad innebär ett beviljat bygglov?

Ett beslut med beviljat bygglov är en bekräftelse på att åtgärden du ansökt om är godkänd, men inte ett besked om att du får börja bygga. För att få börja bygga krävs också att du fått ett beslut med startbesked. För att ditt bygge ska gå så smidigt som möjligt, är det viktigt att du följer de krav som anges i beslutet.

I beslutet anges:

  • Vilka handlingar som är beslutsgrundade.
  • Om tekniskt samråd behövs.
  • Vad som krävs för startbesked. Beslutet innebär inte en rätt att påbörja åtgärder. Åtgärder får inte påbörjas innan bygglovshandläggare eller nämnden har gett ett startbesked. I vissa beslut om bygglov får du dock ett startbesked meddelat i samband med lovet, men i andra mer komplicerade ärenden, som till exempel större tillbyggnader och nybyggnader, krävs ett separat startbesked.
  • Vem som godtagits som kontrollansvarig eller att det inte krävs någon kontrollansvarig.
  • När lovet tidigast får verkställas.

Vad innebär ett avslag om bygglov?

Ett beslut med avslag om bygglov innebär att sökt bygglov inte kan beviljas av någon anledning, det kan exempelvis vara för att åtgärden strider mot detaljplan.

Vad innebär en avvisad ansökan om bygglov?

En ansökan om bygglov kan avvisas då ansökan till exempel bedöms vara ofullständig och inte kompletteras av sökanden. En avvisad ansökan innebär att ärendet avslutas och att ny ansökan måste lämnas in om åtgärden ska utföras.

Information om beviljat bygglov

När beslut är fattat kommer du bli delgiven beslut. Ett brev skickas ut till berörda sakägare om att lov har beviljats.

Alla beslut om lov kungörs i Post-och inrikes tidningar. Ett beslut om lov kan överklagas inom fyra veckor från kungörelsen i Post- och inrikes tidningar. När ett beslut vinner laga kraft kan det inte längre överklagas.

Överklaga beslut

Om du vill överklaga beslutet eller avgiften kan du skicka in en skriftlig överklagan till Myndighetsnämnden. Nämnden prövar om överklagan kommit in i rätt tid. Om överklagan inkommit i rätt tid skickar nämnden beslutet med överklagan till Länsstyrelsen i Värmland som handlägger och beslutar. Vilken tid som gäller för överklagan står i beslutet.

Kostnad

Faktura på avgift för handläggning av ärendet skickas separat efter att beslut om bygglov har fattats.

Giltighetstid för beviljat bygglov

Ett beslut om lov gäller i fem från att beslutet vunnit laga kraft. För att lovet ska gälla i fem år måste åtgärden påbörjas inom två år från att beslutet vunnit laga kraft. Om du inte hinner börja inom två år förfaller bygglovet och du måste söka ett nytt bygglov.

Förändringar under arbetets gång

Ibland kan man under byggets eller projektets gång behöva göra förändringar. Innan förändring görs är det viktigt att du kontaktar Bygglovsavdelningen eller Myndighetsnämnden. Vissa ändringar kan vara såpass stora att ett nytt bygglov krävs, exempelvis om en byggnad blir större, högre eller har en annan placering. Även ändringar i fönster och dörrar kan kräva ett nytt beslut om lov. Om lovet inte följs räknas det som olovligt byggande och en byggsanktionsavgift kan komma att tas ut.

5. Tekniskt samråd *

I vissa ärenden ska ett tekniskt samråd hållas. Om det krävs i ditt fall anges i beslutet om bygglov. På samrådet går man bland annat igenom hur arbetet ska planeras och organiseras, vilka tekniska lösningar du som byggherre har valt, förslaget till kontrollplan och handlingarna i övrigt. Tekniskt samråd behövs inte om det inte behövs någon kontrollansvarig.

När krävs tekniskt samråd?

För de åtgärder där det krävs kontrollansvarig så gäller generellt att även ett tekniskt samråd ska hållas. I vissa fall kan handläggare göra bedömning att tekniskt samråd inte är nödvändigt. Om tekniskt samråd behövs eller inte anges i beslut om bygglov.

Även om ett tekniskt samråd inte anses nödvändigt kan ett samråd genomföras om byggherre/sökanden önskar det.

Kallelse

Inför tekniskt samråd skickar handläggare ut en kallelse till sökande/byggherre och kontrollansvarig. I kallelsen står bland annat dagordning och vilka handlingar som behöver komma in inför tekniskt samråd.

Vad är tekniskt samråd?

Tekniskt samråd är ett möte där man diskuterar de tekniska egenskapskraven samt hur de ska uppfylls i projektet. Man går igenom och diskuterar kontrollplanen, dess punkter och omfattning.

Vid samrådet ska man gå igenom följande:

  • arbetets planering och organisation,
  • byggherrens förslag till kontrollplan,
  • övriga handlingar som byggherren har lämnat in till myndighetsnämnden,
  • hur identifieringen av avfall och återanvändbara byggprodukter har gjorts,
  • behovet av att Myndighetsnämnden gör arbetsplatsbesök,
  • behovet av eventuella tillsynsåtgärder,
  • behovet av färdigställandeskydd,
  • behovet av utstakning,
  • myndighetsnämndens behov av ytterligare handlingar inför beslut om kontrollplan eller startbesked, och
  • behovet av ytterligare tekniska samråd eller andra sammanträden.

Vilka ska vara med vid tekniska samrådet?

Vid det tekniska samrådet ska kontrollansvarig och ärendets handläggare närvara, men det är bra om även byggherre är med. Det kan även bli aktuellt med andra parter som har något att tillföra samrådet, exempelvis entreprenör.

Protokoll

Handläggare för protokoll under samrådet, protokollet skickas ut till samtliga närvarande efteråt.

6. Startbesked (beslut)

Innan åtgärder, som kräver bygglov, får påbörjas måste Bygglovsavdelningen eller Myndighetsnämnden ha gett ett startbesked.

Vad innebär startbeskedet?

Ett beviljat startbesked innebär att förslag på kontrollplan fastställs samt att åtgärder, som omfattas av bygglovet, får påbörjas.

Delstartbesked

Ett partiellt startbesked, också kallat delstartbesked, är ett beslut där det medges att en del av de åtgärder som omfattas av bygglovet får påbörjas. Vilka åtgärder som får påbörjas anges i startbeskedet.

Att påbörja utan startbesked

Om man påbörjar lovpliktiga åtgärder utan startbesked ska en byggsanktionsavgift tas ut.

Giltighetstid

Ett startbesked för bygglovspliktiga åtgärder upphör att gälla samma dag som bygglovet upphör att gälla.

7. Utstakning och lägeskontroll *

I vissa ärenden krävs att utstakning och/eller lägeskontroll utförs. Det framgår av bygglovsbeslutet eller startbeskedet om det krävs eller inte.

Vad är utstakning och när ska den göra?

Utstakning innebär att läget av en nybyggnad, tillbyggnad eller annan anläggning märks ut på marken. Man kan också göra en utstakning av höjden, till exempel höjden på färdigt golv, i samband med utstakningen. Åtgärdens hörn och eventuellt planerad höjd märks med pinnar eller profiler. Det är alltid byggherren som ansvarar för att en åtgärd hamnar på rätt plats.

En utstakning för bygglov kan göras innan eller efter förberedande markarbeten, men före att man påbörjat grunden såsom gjutning av platta. På så vis kan eventuella avvikelser rättas till på ett någorlunda enkelt sätt.

Vad är lägeskontroll och när ska den göras?

En lägeskontroll är en verifiering av att åtgärden är placerad på rätt ställe. Kontrollen visar om byggnadens storlek, mått, form, läge i plan och höjd stämmer med bygglovsbeslutet eller startbeskedet.

En lägeskontroll görs när byggnadens storlek och höjd kan mätas.

Vad gör jag om lägeskontrollen inte blir godkänd?

Om utstakningen eller lägeskontrollen visar att åtgärdens läge avviker från det beviljade bygglovet, kontaktar du handläggare för att diskutera hur du går vidare.

8. Arbetsplatsbesök *

I de ärenden då tekniskt samråd krävs ska normalt ett arbetsplatsbesök genomföras, ibland görs fler än ett arbetsplatsbesök. Om bygget eller projektet inte har behövt tekniskt samråd behövs normalt inget arbetsplatsbesök.

Vad är arbetsplatsbesök?

Vid arbetsplatsbesöket informerar kontrollansvarig om projektets gång och kontroller.

I vilket skede ska arbetsplatsbesök göras?

Vid tekniskt samråd bestäms om, hur många och när arbetsplatsbesök ska göras. Information om detta står i startbeskedet och protokoll från tekniskt samråd.

Hur bokar jag arbetsplatsbesök?

Kontrollansvarig kontaktar ansvarig handläggare och bokar in tid för arbetsplatsbesök, helst två veckor innan önskad tid.

Vem ska närvara?

Vid arbetsplatsbesök ska minst kontrollansvarig och handläggare delta.

Protokoll

Handläggaren skriver ett protokoll från arbetsplatsbesöket, som sedan skickas till byggherre och kontrollansvarige.

9. Slutsamråd *

I de ärende där tekniskt samråd krävs ska slutsamråd genomföras innan slutbesked.

Vad är slutsamråd?

I samband med att byggåtgärder, som omfattas av bygglovet och som krävt tekniskt samråd, ska avslutas ska ett slutsamråd genomföras. Slutsamrådet ska normalt hållas på plats där åtgärden genomförts. Vid slutsamrådet går vi igenom kontrollplanen, villkor samt eventuella avvikelser. Den kontrollansvarige ska även lämna sitt utlåtande.

I vilket skede ska slutsamråd hållas?

Slutsamråd genomförs då alla åtgärder som omfattas av startbeskedet och lovet har färdigställts.

Hur bokar jag slutsamråd?

Kontrollansvarig kontaktar ansvarig handläggare och bokar in tid för slutsamråd, helst två veckor innan önskad tid.

Vem ska närvara?

Vid slutsamråd ska minst kontrollansvarig och handläggare delta.

Protokoll

Handläggaren skriver ett protokoll från slutsamrådet, som sedan skickas till byggherre och kontrollansvarige.

10. Slutbesked (beslut)

Du får normalt inte ta åtgärden som omfattas av bygglovet i bruk förrän Bygglovsavdelningen eller Myndighetsnämnden har utfärdat ett slutbesked. Du som byggherre är ansvarig för att visa att gällande krav är uppfyllda.

Vad innebär slutbesked?

Slutbesked är ett beslut som innebär att åtgärder som omfattas av startbeskedet och lovet får tas i bruk.

När kan slutbesked lämnas?

Slutbesked kan normalt lämnas när byggherre har visat att bygglovet, startbeskedet samt villkor och krav uppfylls. Om det varit tekniskt samråd ska ett slutsamråd först hållas innan slutbesked kan lämnas.

Interimistiskt slutbesked

Om samtliga åtgärder som bygglovet omfattar inte är färdigställda, eller uppfyller samtliga krav, kan ett så kallat interimistiskt slutbesked utfärdas. Beslutet innebär att du tillfälligt får ta åtgärden, eller del av åtgärden, i bruk.

Brister och/eller avvikelser

Om det finns mindre brister och/eller avvikelser kan det ändå finnas förutsättning för slutbesked.

Om slutbesked inte kan lämnas

Om slutbesked inte kan lämnas innebär det normalt att samtliga förutsättningar för åtgärden inte är uppfyllda.

Hjälpte informationen på sidan dig?