Stöd inom fritidssektorn
- Startsida
- Uppleva och göra
- Föreningar, föreningsliv
- Bidrag, stöd, stipendier
- Stöd inom fritidssektorn
Här finns information om olika stöd som går att söka inom fritidssektorn.
Fritidspolitiska mål för föreningsstöd
Kommunens insatser inom området föreningsstöd är att främja och stimulera det samlade föreningslivets utveckling så att föreningar och organisationer kan erbjuda människorna en meningsfull fritid.
Det är därför angeläget att på ett tydligare sätt försöka styra bidragsgivningen till föreningsverksamheten genom
- att prioritera verksamhet som riktar sig mot barn och ungdomar, personer med funktionsnedsättningar och personer med annan etnisk bakgrund
- att stödja idéer och verksamheter som motverkar bruk av droger, våld, rasism och tidig utslagning
- att främja jämställdheten mellan könen
- att stödja föreningsägda lokaler och anläggningar.
Riktlinjer/grundregler
För att en förening/organisation eller studieförbund ska kunna få föreningsstöd måste följande villkor vara uppfyllda:
- Föreningen ska ha sin verksamhet och hemvist i Arvika kommun samt ha stadgar som är godkända av riksorganisationen eller av kommunen. Verksamheten ska bygga på demokratiska grunder och vara öppen för alla som stöder dess ändamål och syften.
- Föreningen måste ha haft verksamhet under minst 6 månader i kommunen.
- Föreningen ska varje år uppdatera sina grunduppgifter om bland annat föreningens adress, kontaktpersoner, kontouppgifter med mera. Uppdateringen görs med inloggning via Interbook Go.
- Föreningen ska, för att erhålla bidrag till sin ungdomsverksamhet, ha minst 10 medlemmar i åldern 7 till 20 år, som regelbundet (minst 10 redovisade aktiviteter/år) deltar i föreningens verksamhet.
- Som medlem avses person som är boende i kommunen, som är matrikelförd och har erlagt fastställd medlemsavgift och i övrigt uppfyller de krav som föreningen ställer genom sina stadgar och årsmötesbeslut.
Föreningar som erhåller kommunalt anslag är skyldiga att ge sådan insyn att kommunen kan kontrollera att:
- de uppgifter föreningen lämnat i ansökan stämmer
- beviljat bidrag används till avsett ändamål.
Kommunens revisorer kan också kräva insyn i föreningens verksamhet. Politiska och religiösa föreningar har rätt till ett anonymitetsskydd för sina medlemmar. Kontrollen av dessa föreningar sker genom revisorerna i deras föreningar och distriktsorganisationer.
Ansökan
Ansökningar för de olika föreningsstöden ska göras av föreningens lokala styrelse, ej från distrikt, krets eller riksorganisation. Till ansökan bifogas verksamhets- och ekonomisk berättelse med tillhörande revisionsberättelse för senast avslutade verksamhetsår samt en verksamhetsplan och budget för kommande verksamhetsår. Bidrag söks digitalt via bidragssystemet Interbook Go.
Bidragsansökan ska göras på det sätt och vid den tidpunkt som Föreningsservice bestämmer för varje typ av stödform samt vara undertecknad av ordförande och kassör.
- Bidrag utbetalas till föreningens plusgiro, bankgiro eller bankkonto.
- Det finns ingen automatik i att stöd beviljas utan ställning tas på nytt varje år.
- Om förening har skuld till Arvika kommun regleras skulden före utbetalning av bidrag.
- Frågor om tolkning och tillämpning av dessa riktlinjer och grundregler avgörs av Kommunstyrelsen.
Bidrag utgår inte till:
- ekonomiska eller yrkesmässiga föreningar
- stödföreningar (supportklubbar m fl)
- elevföreningar, ex vis skolidrott, kommunala musikskolans ungdomsgrupper m fl
- politiska vuxenföreningar
- föreningar knutna till svenska försvaret
- allianser, s k paraplyorganisationer eller liknande
- föreningar och organisationer utanför Arvika kommun.