Kommunen som arbetsgivare
- Startsida
- Jobb och företagande
- Jobb, praktik och ideellt arbete
- Kommunen som arbetsgivare
Hos oss hittar du arbetsplatser som är fulla av glädje, engagemang och möten mellan människor.
Arvika kommun är kommunens största arbetsgivare med omkring 2 500 medarbetare inom cirka 265 olika yrken. Våra medarbetare bidrar till att bygga ett väl fungerande samhälle och skapar möjligheter för ett gott och tryggt liv för Arvikas invånare.
Det finns många goda skäl att välja Arvika kommun och dess bolag som din arbetsgivare.
- Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarna trivs, utvecklas och är stolta över att ge god service. En del i det arbetet handlar om att erbjuda utvecklingsmöjligheter och meningsfulla arbetsuppgifter. Vi arbetar även för att skapa förutsättningar för medarbetarnas delaktighet, hälsa och trivsel.
- Enligt vår senaste medarbetarundersökning tycker våra medarbetare att de har ett meningsfullt och engagerande arbete. Andra områden som fått höga betyg är bland annat att man har nytta av sina kunskaper och färdigheter i sitt arbete, man har tydliga mål och arbetsplatsen präglas av en god stämning där man visar varandra uppskattning och förtroende.
- Hos oss finns det plats för människor med alla slags utbildningar, erfarenheter och kunskaper. Vare sig du vill jobba med människor eller vara med och utveckla samhället får du ett innehållsrikt arbete.
- Eftersom vi har så många olika yrken i vår organisation, kan det finnas möjligheter till nya spännande uppgifter när du känner att du vill utvecklas vidare i arbetslivet.
- Som medarbetare hos oss får du en arbetsgivare med stabil ekonomi, vilket ger en trygg anställning.
Framtida rekryteringsbehov
Vi rekryterar cirka 150 nya medarbetare varje år. De kommande tio åren räknar vi med att behöva rekrytera ännu fler, eftersom många medarbetare går i pension. Vi kommer att ha stort behov av att rekrytera chefer, rektorer, förskollärare, lärare, specialpedagoger, undersköterskor, sjuksköterskor, kockar, men även en och annan ingenjör och projektledare.
Personalidé
Kommunens vision ”Ett Arvika som glöder” är en förenande kraft och pekar på de kvaliteter som är viktiga för Arvika på vägen in i framtiden. För att nå vår vision behöver vi medarbetare som hittar sin glöd i arbetet.
Personalidén är vårt gemensamma förhållningssätt. Personalidén beskriver det förhållningssätt och det engagemang som förväntas av dig och som ska känneteckna det arbete du utför. Den beskriver också vad du som medarbetare kan förvänta dig av Arvika kommun som arbetsgivare.
Medarbetarskap
Som medarbetare i Arvika kommun får du ett viktigt och meningsfullt arbete. Du får möjlighet till delaktighet, medskapande och utveckling genom ett ständigt lärande i vardagen med möjlighet till både yrkes- och chefskarriär. Genom årliga utvecklingssamtal med din närmaste chef har du möjlighet att föra dialog om din arbetssituation, dina utvecklingsbehov, ambitioner och möjligheter. Vid samtalet kommer ni tillsammans överens om din individuella utvecklingsplan.
Chefs- och ledarskap
Chefer inom Arvika kommun anställs tillsvidare inom förvaltningen med ett tidsbegränsat chefsförordnande. Chefsförordnandet är i normalfallet på tre år och kan förlängas efter att utvärdering gjorts. För de chefer som inte fortsätter chefskapet finns möjligheter till alternativa utvecklingsmöjligheter inom kommunen.
Introduktion
Vi vill att du som ny medarbetare ska känna dig välkommen, trygg och säker i din nya arbetsmiljö. Genom att ge våra medarbetare en grundlig introduktion ger vi en bra start i arbetet.
Två gånger om året hälsar kommunledningen nya medarbetare välkomna i en övergripande introduktion. Syftet är att alla ska få en helhetsbild av kommunen och förståelse för att vi arbetar tillsammans för att våra medborgare ska vara nöjda med vår verksamhet.