Lättläst information om coronavirus

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.

Coronaviruset gör att man kan bli sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig.
Äldre personer och personer
som redan är sjuka i någon annan sjukdom,
blir mest sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.

Tvätta händerna och håll avstånd

Tvätta händerna ofta och noga.
Använd tvål och vatten.
Då minskar risken att du blir smittad
eller att du smittar andra.

Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.

Här kan du se en film
hur man ska tvätta händerna:
https://youtu.be/yafDuj_rwuk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hosta och nys i armvecket.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.

Så här gör du om du känner dig sjuk

Om du känner dig sjuk
ska du stanna hemma
från jobbet eller skolan.

Du ska testa dig
om du känner dig sjuk.
Då tar man ett prov.
Provet visar om du är smittad eller inte.
Det är Region Värmland som tar provet.
Regionen berättar hur du gör.

Här kan du läsa mer om prover:
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vaccinering

Är du vaccinerad är risken mindre
att du blir sjuk.
Vaccinet är gratis.
Alla som vill, kan få vaccin.
Det är Region Värmland som vaccinerar dig.
Regionen berättar hur du gör.

Om du inte är vaccinerad
måste du vara särskilt försiktig.
Låt bli att gå till platser
där det är många människor.
Det är viktigt att hålla avstånd
till andra människor.

Här kan du läsa mer om vaccinering:
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Så här jobbar Arvika kommun

Arvika kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.

Vi arbetar också tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.

Skolor och förskolor i Arvika

Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.

Vård och omsorg i Arvika

När du besöker ett
äldreboenden i Arvika kommun
finns det regler som du måste följa.
Det är för att du inte ska smitta någon.
Personalen berättar vilka reglerna är.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker
sprids falska rykten.

Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av.
Fundera på om det du har hört
är sant.


Mer information om Corona och covid-19

Krisinformation.se

Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Lättlästa sidor på krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

Lättlästa sidor på Folkhälsomyndighetens webbplatsen, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Folkhälsomyndigheten, Vem kan få vaccin, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

1177 Vårdguiden

Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

8 sidor

8 sidor, frågor och svar, länken öppnar 8 sidors webbplats Länk till annan webbplats.

Riksförbundet DHB

Pratkartor för barn som är döva, hörselskadade eller har en språkstörning, länken öppnar DHB:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Radio Sweden på lätt svenska

Lättläst information på Radio Sweden, länken öppnar webbplatsen sverigesradio.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Telefon 113 13

Om du har frågor om viruset
kan du ringa telefonnummer 113 13.
Det är Sveriges nationella informationsnummer.

Informationsblad på lätt svenska

Här finns information om corona
på lätt svenska:
Lätt svenska Pdf, 171 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2021-09-27