Trygghetslarm, trygghetssamtal
- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Hjälp i hemmet
- Trygghetslarm, trygghetssamtal
Om du känner dig otrygg kan du beviljas olika insatser, som till exempel trygghetslarm eller andra typer av larm.
Trygghetslarm
Trygghetslarm är en säkerhet för dig som bor i eget boende och som på grund av funktionshinder eller ålder löper större risk än andra att komma i nödsituationer och som inte kan larma omgivningen genom att använda vanlig telefon.
Trygghetslarm innebär att du har ett armband eller halsband som du kan använda för att kalla på hjälp vid akuta behov. Via trygghetslarmet kan du larma en trygghetscentral dygnet runt om du behöver hjälp, till exempel om du ramlat. Trygghetscentralen bedömer larmet och larmar vidare till hemvårdspersonal vid behov. Rutinerna för hur trygghetslarmet fungerar är lite olika, beroende på om du bor i vanligt boende eller på något av kommunens servicehus.
Du betalar en installationsavgift och en fast månadsavgift. Debitering görs från den dag larmet installeras.
Du ansöker om trygghetslarm via e-tjänst. Kommunens biståndshandläggare tar emot din ansökan, utreder och fattar ett beslut om du i din situation har rätt till ett trygghetslarm.
Om du fyllt 75 år kan du ansöka om trygghetslarm via förenklad biståndshandläggning. Det innebär att utredningen är enklare och du får snabbare ett beviljat beslut.
Andra larm
Vid behov av andra typer av larm görs en individuell prövning av distriktssköterska. Andra typer av larm kan till exempel vara dörrlarm, EP-larm (epilepsilarm) och fallarm.
Trygghetssamtal
Du kan även få trygghetssamtal. Det innebär att hemvårdspersonalen ringer upp dig enligt överenskommelse för att höra hur du mår.