Trygghetslarm, trygghetssamtal

Om du känner dig otrygg kan du beviljas olika insatser, som till exempel trygghetslarm eller andra typer av larm.

Trygghetslarm

Trygghetslarm är en säkerhet för dig som bor i eget boende och som i nödsituationer inte kan larma omgivningen genom att använda telefon. Om du fyllt 75 år kan du ansöka om trygghetslarm via förenklad biståndshandläggning. Det innebär att utredningen är enklare och du får snabbare ett beviljat beslut.

Arvika kommun erbjuder två alternativa trygghetslarm: mobilt eller stationärt larm.

Mobilt trygghetslarm

Lämpar sig för dig som är aktiv och lämnar din bostad för olika typer av aktiviteter.
Larmet är ett litet och smidigt GPS-larm som är enkelt att bära med sig antingen runt halsen, i fickan eller på annat lättåtkomligt sätt. Går på batteri, en liten laddstation medföljer.

När du trycker på trygghetsknappen skickas ett larm till larmcentralen som besvarar larmet och vid behov skickar det vidare till den hemtjänstenhet användaren tillhör.

Larmet har en inbyggd högtalartelefonen som gör att du kan kommunicera direkt med larmmottagaren. Larmet är utrustat med automatiskt larm som utlöses exempelvis vid fall eller där en inställd fördefinierad trygghetszon lämnas.

Stationärt trygghetslarm

Lämpar sig för dig som inte behöver ha trygghetslarm utanför bostaden.
Kommunens larminstallatörer, installerar en liten larmdosa på lämplig plats i ditt hem. Till larmet finns två varianter av larmknappar, du väljer själv vilken du vill använda, antingen armband eller halsband.

Både armbandet och halsbandet tål vatten och ska även bäras i duschen.
Larmknappen har tydliga kanter som underlättar för dig som har nedsatt syn.

Ansök om trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm via e-tjänst. Kommunens biståndshandläggare tar emot din ansökan, utreder och fattar ett beslut om du i din situation har rätt till ett trygghetslarm. Du betalar en installationsavgift och en fast månadsavgift. Debitering görs från den dag larmet installeras. Ersättning tas ut för borttappad eller skadad larmknapp och övrig larmutrustning.

När kan jag larma?

Trygghetslarmet ska enbart användas i akuta situationer som du inte klarar att lösa själv, exempelvis när ramlat och behöver hjälp. Larmet ska inte användas för att exempelvis kontrollera om hemtjänstpersonal kommer på utsatt tid, släcka eller tända lampor, öppna eller stänga fönster, sätta på eller stänga av TV eller ta upp saker från golvet eller liknande.

Om du behöver rådgöra med en sjuksköterska når du sjukvårdsrådgivningen dygnet runt via 1177. Om du blir akut sjuk ska du i första hand kontakta 112.
Trygghetslarmet ersätter inte 1177 eller 112.

Larmcentral

Båda varianterna av trygghetslarm går direkt till leverantörens Larmcentral som vid behov kontaktar kommunens hemtjänstpersonal/nattpatrull när ett larm aktiveras.

Larmcentralen är öppen dygnet runt, året runt.

Inställelsetid för hemtjänstpersonal vid larm från larmcentralen

  • Servicehuset Tapeten, inställelsetid 30 minuter
  • Omsorgstagare i ordinär boende, inställelsetid 60 minuter

Andra typer av larm

Vid behov av andra typer av larm görs en individuell prövning av distriktssköterska. Andra typer av larm kan till exempel vara dörrlarm, EP-larm (epilepsilarm) och fallarm.

Hjälpte informationen på sidan dig?