Nybacken

Nybacken exteriör

Här finns information om äldreboendet Nybacken.

Nybacken är ett boende för personer med demensdiagnos. Totalt finns det 25 lägenheter fördelade på två plan. Två av lägenheterna är för parboende. Ena delen av huset är helt nybyggd.

Alla hyresgäster har tillgång till hela husets fina gemensamhetsytor, vardagsrum, tv-rum, musikrum och ett härligt spabad. Dessa utrymmen ingår som del i din hyra. Du har stora möjligheter till daglig utevistelse antingen på vår fantastiska takterrass eller i vår vackra trädgård, där du kan ta en stunds vila när vädret tillåter eller varför inte en fika. I trädgården odlar vi blommor och bär och du får gärna hjälpa till med skötseln av trädgården om du önskar.

Se gärna presentationsfilmen om Nybacken så får du mer information.

Genom god omvårdnad och ett gott bemötande vill vi bidra till att du känner trygghet och upplever livskvalitet. Vårt mål är att behålla det friska och stärka självkänslan och integriteten hos dig som bor på Nybacken. De insatser du får ska självklart vara av god kvalitet.

Vi värnar och respektera din rätt till privatliv och kroppslig integritet, självbestämmande, delaktighet och individanpassning. Vi vill att du ska fortsätta ha ett meningsfullt liv och vi ger dig möjligheter till umgänge med andra människor om du önskar.

Som hyresgäst har du ett privat hyreskontrakt och du hyr genom Vård och omsorg, Arvika kommun.

Måltider

Vi serverar tre huvudmål, frukost, lunch och middag, två mellanmål, kvällsmål och även nattmål om så önskas. Dessert serveras tillsammans med lunchen.

Du väljer själv var du vill äta dina måltider, i din lägenhet eller i matsalen.

Vi firar traditioner och högtider året om och då är måltiderna självklart en del av upplevelsen.

Personal

Nybacken är bemannat dygnet runt med undersköterskor och vårdbiträden. Dagtid även tillgång till sjuksköterska och enhetschef. Kvällar, nätter och helger finns kommunens sjuksköterska att tillgå. Du får en personlig kontaktman utsedd när du flyttar in och din kontaktman bjuder in dig till ett välkomstsamtal kort efter din inflyttning.

Lägenheterna

Du möblerar själv din lägenhet med egna möbler och annat som behövs i ett boende. Vårdsäng samt madrass finns. Lägenheten bör vara möblerad utifrån ditt omvårdnadsbehov och personalens arbetsmiljö.

Vid inflyttning hämtas hyreskontrakt hos enhetschef.

Önskar du ha TV i din lägenhet går det alldeles utmärkt. Det finns också TV i våra gemensamhetsutrymmen.

Vill du ha egen telefon i lägenheten ordnar du själv med abonnemanget.

Har du hjälpmedel i hemmet ska du ta med dem till ditt nya boende.

Tänk på att du måste teckna egen hemförsäkring.

Som hyresgäst står du själv för inköp av alla sorters glödlampor, fasta armaturer med mera som du har i din lägenhet.

Normal städning var fjortonde dag ingår. Storstädning och fönsterputs ingår inte - det måste du, närstående eller god man själv ordna och bekosta vid behov.

Det är viktigt att du meddelar Skatteverket inför din flytt.

Din nya adress är:
Nybacken
Nygatan 25 B
671 40 Arvika

Fastighetsbeteckningen är: Arvika Lägret 3.

När hyreskontraktet ska avslutas sker det automatiskt, och utflyttningen ska då göras inom 14 dagar.

Hyresgästen eller närstående ansvarar för att lägenheten flyttstädas.

Transporter/resor/taxi

För att underlätta vid olika typer av transporter/taxiresor med mera vill vi gärna att du som hyresgäst har färdtjänst.

I Arvika kommun är det Värmlandstrafik AB som ansvarar för både färdtjänst och riksfärdtjänst och du ansöker om tillstånd direkt hos Värmlandstrafik.

Värdesaker/privata medel

Har du värdesaker och dyrbara smycken ansvarar du själv för dessa.

I de fall som du inte själv kan sköta din ekonomi vill vi att dina närstående hjälper dig med det. Ett annat alternativ är att du ansöker om god man.

Du behöver ha kontanter till olika typer av aktivering och andra utgifter.

Kläder/skor/linne

Självklart använder du dina privata kläder. Om personalen ansvarar för tvätten ska kläder och ditt linne tåla maskintvätt, minst 40 grader.

Samtliga kläder och linne ska vara väl märkta med ditt namn redan då du flyttar in.

Närstående

Närstående är alltid välkomna att delta i din omvårdnad och skötsel av din lägenhet om du så önskar.

I första hand är det alltid närstående som ska följa med dig till läkarbesök, tandläkarbesök, fotvård och liknande.

En god mans eller förvaltares uppgift är att se till att du får hjälp med olika typer av inköp.

Om du vill äta mat tillsammans med närstående går det förstås bra. Du kontaktar då personalen ett par dagar i förväg.

Hjälp oss att bli bättre!

Lever vi inte upp till dina förväntningar? Tycker du att något kan göras på ett bättre sätt? Har du synpunkter eller klagomål på vår service vill vi gärna veta det, så att vi kan utvecklas för att ge dig en så bra service som möjligt.

Synpunktsblanketter finns på Nybacken. Fråga gärna om du inte hittar dem. Du kan också framföra dina synpunkter via e-tjänsten ”Lämna förslag eller synpunkter”.

Det är vår förhoppning att du kommer att trivas och känna dig trygg i din lägenhet och med oss som arbetar på boendet. Hjärtligt välkommen!

Checklista

Hyresgästen ansvarar för att följande grundutrustning finns i lägenheten vid inflyttningen:

Städutrustning
Diskborste diskmedel
Svamp till tvättställ
Toalettborste
Golvskrapa
Sopborste och skyffel (båda med skaft), dammsugare finns
Sophink

Till badrummet
Duschdraperi
Handtvål
Hårschampo och duschtvål
Tandborste, tandkräm och tandmugg
Febertermometer
Tvättkorg
Nagelsax, nagelklippare och nagelfil
Kam/borste, hårrullar
Rakapparat eller liknande

Linne
4 st underlakan
4 st påslakan
4 st örngott
Flera badlakan
Flera handdukar
2 täcken
2 kuddar
Filtar
Sängöverkast
Gardiner och gardinstänger

Övrigt
Eventuella hjälpmedel tas med
Ficklampa - helst en campinglampa (vid eventuellt elavbrott natt)
Glödlampor. Viktigt med bra belysning i lägenheten
Bords-/golvfläkt

Hjälpte informationen på sidan dig?