Arvika kommun inrättar Kontaktcenter
Artikeln publicerades 14 januari 2025

Hösten 2025 inrättar Arvika kommun ett Kontaktcenter i stadshuset som ska ge kommuninvånare och näringsliv ännu bättre service på plats.
Kontaktcenter ska även utgöra ett stöd för kommunens verksamheter och bolag, och kommer finnas i nuvarande Kundtjänst, i stadshuset.
− Syftet är att ge kommuninvånare ännu effektivare och mer tillgänglig service direkt, att vi som helhet förbättrar kommunens service till invånarna, säger Marcus Wihk, biträdande kommundirektör i Arvika kommun.
Vägen in till kommunen
Kontaktcenter ska hjälpa till att svara på frågor som tidigare har förts vidare till verksamheterna. Det kommer vara vägen in till kommunen genom besök, telefon och e-post. Vidare ska fler typer av ärenden hanteras än hos den nuvarande kundtjänsten.
− Det ska upplevas som en naturlig första kontaktyta med kommunen där de flesta frågor besvaras direkt och bara behöver föras vidare när Kontaktcenter inte kan svara, säger Frida Poulsen, administrativ chef i kommunen.
Ny roll som kommunvägledare
För att bemanna Kontaktcenter införs en ny roll som kommunvägledare. Tanken är att Kontaktcenter ska vara en kompetensresurs som svarar på frågor, ger service, hanterar enklare handläggning och arbetsuppgifter.
− Vid inrättandet av ett Kontaktcenter upphör dagens växel-, kundtjänst-, och kontorsservicefunktion vilket hanteras i den fortsatta processen, säger Marcus Wihk.
Bakgrund till förändringen är en genomlysning av verksamheten som gjordes under hösten 2024 och visade på stor utvecklingspotential.
Kontakt
Marcus Wihk, biträdande kommundirektör
Telefon: 0570-814 90
E-post: marcus.wihk@arvika.se
Frida Poulsen, administrativ chef
Telefon: 0570-816 22
E-post: frida.poulsen@arvika.se