Arvika kommun inför mobila trygghetslarm
Artikeln publicerades 16 april 2025

Anna-Lena Svenske, digitaliseringstekniker och Anders Åmberg, chef för Digitalisering och välfärdsteknik, visar ett av de nya mobia trygghetslarmen.
Idag har många omsorgstagare inom hemtjänsten stationära trygghetslarm i sina bostäder. Med start under april får flera av dem mobila GPS-larm istället, något som ökar människors frihet.
Omkring 700 av omsorgstagarna inom hemtjänsten har stationära trygghetslarm. Samtliga har fått erbjudande om att ersätta dem med mobila larm och 130 har tackat ja än så länge.
Införs under april och maj
– Vi arbetar med ett breddinförande av mobila trygghetslarm nu under april och maj. Dessa larm kommer att bli våra primära larm framöver, det är endast vid särskilda behov som vi kommer att sätta in stationära larm från början, säger Anders Åmberg som är chef för Digitalisering och välfärdsteknik i Arvika kommun.
De mobila larmen bärs som ett halsband eller i fickan och har automatiskt larm vid fall. Det finns också en knapp för att själv aktivera trygghetslarmet om man kommer i en situation där man behöver akut hjälp. Om larmet aktiveras kan personal lokalisera var personen befinner sig och komma till undsättning.
Ökad frihet
Innan införandet av mobila trygghetslarm fick en testgrupp prova larmen och de har varit mycket positiva.
– Friheten att bara ta sig ut till trädgården eller besöka anhöriga eller vänner är det som beskrivs som den stora fördelen. Många vågar inte lämna hemmet där de har sitt fasta trygghetslarm. Nu kan man vara rörlig utomhus men ändå känna sig säker att få hjälp. Vi är glada att kunna erbjuda den här möjligheten till våra omsorgstagare i kommunen, säger Anna-Lena Svenske, som är digitaliseringstekniker inom vård och omsorg.
Kontakt
Anders Åmberg, chef för Digitalisering och välfärdsteknik
Telefon: 0570-817 49
E-post: anders.amberg@arvika.se
Anna-Lena Svenske, digitaliseringstekniker inom vård och omsorg
Telefon: 070-664 90 74
E-post: anna-lena.svenske@arvika.se