Kommunen inrättar ett Kontaktcenter
Artikeln publicerades 14 januari 2025

Hösten 2025 inrättar kommunen ett Kontaktcenter i stadshuset som ska ge kommuninvånare och näringsliv ännu bättre service på plats.
Kontaktcenter kommer även utgöra ett stöd för kommunens verksamheter och bolag. Det kommer finnas i stadshuset, i nuvarande Kundtjänst.
− Syftet är att ge kommuninvånare ännu effektivare och mer tillgänglig service direkt, att vi som helhet förbättrar kommunens service till invånarna, säger Marcus Wihk, biträdande kommundirektör i Arvika kommun.
Vägen in till kommunen
Kontaktcenter ska ge bättre stöd till kommuninvånare och företagare och hjälpa till att svara på frågor som tidigare har förts vidare till verksamheterna. Det kommer vara vägen in till kommunen genom besök, telefon och e-post. Kontaktcentret kommer hantera fler typer av ärenden än den nuvarande kundtjänsten gör.
− Det ska upplevas som en naturlig första kontaktyta med kommunen där de flesta frågor besvaras direkt och bara behöver föras vidare när Kontaktcenter inte kan svara, säger Frida Poulsen, administrativ chef i kommunen.
Ny roll som kommunvägledare
I kommunens nya Kontaktcenter kommer kommunvägledare jobba. Det blir en ny roll som införs i kommunen. Tanken är att Kontaktcenter ska vara en kompetensresurs som svarar på frågor, ger service, hanterar enklare handläggning och arbetsuppgifter.