Från Kommunstyrelsen 3 december
Artikeln publicerades 4 december 2024
Här finns beslut i korthet från Kommunstyrelsens sammanträde den 3 december.
Vid sitt senaste möte beslutade Kommunstyrelsen bland annat om verksamhetsplaner för 2025–2027, refinansiering av Arvika Stadshus AB, höjda VA- och renhållningsavgifter, samt att tillsätta en beredning för en ny idrottshall. Andra beslut omfattade förlängning av biblioteksplanen, förändringar inom vuxenutbildningen, samt yttrande om strandskydd. Samtliga ärenden och beslut publiceras när protokollet justerats.
Verksamhetsplaner 2025
Med utgångspunkt i den strategiska planen ska nämnder och kommunstyrelsens utskott ta fram förslag till verksamhetsplan med internbudget för respektive område. Verksamhetsplanerna är, förutom ett planeringsinstrument för verksamheten, en återrapportering om hur man avser att uppnå fullmäktiges uppdrag.
Beslut: Kommunstyrelsen beslutar att fastställa förslag till verksamhetsplaner för 2025 - 2027 samt budget för 2025 med mål, uppdrag och inriktningar. Kommunstyrelsen beslutar att fastställa förslag till omdisponering av medel mellan verksamheter inom Kommunstyrelsens ekonomiska ram. Verksamhetsplanerna översändes till Kommunfullmäktige för kännedom.
Refinansiering av Arvika Stadshus AB
Arvika Stadshus AB (ASAB) har ett lån på 130 miljoner kronor, främst för köp av fjärrvärme- och vattenkraftsverksamheter. Nya skatteregler sedan 2019 gör räntekostnader svåra att dra av, vilket belastar ekonomin. Lösningen blir att kommunen köper nyemitterade aktier i ASAB för 130 miljoner kronor. ASAB använder pengarna för att amortera lånet. Kommunens likvida medel minskar, men tillgångar och soliditet påverkas inte. Ränteintäkter flyttas till ASAB.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar att låta Arvika Stadshus AB emittera 1 000 aktier á 10 000 kronor, utse Börje Wahlund (M) som ombud vid bolagsstämman, med Zara Hedelin (V) som ersättare, förvärva aktierna för 130 miljoner kronor och föra 120 miljoner till överkursfonden samt uppdra åt bolaget att använda kapitalet för att amortera lån hos Kommuninvest.
VA-anläggningsavgifter 2025
Mot bakgrund av kostnadsökningar för anläggningsarbeten behöver anläggningsavgifterna för VA justeras upp, förslaget är att höja anläggningsavgifterna med 2 procent.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar att godkänna höjningen av anläggningsavgiften för VA med 2 procent från och med 1 januari 2025.
VA-brukningsavgifter 2025
Arvika Energi och Miljö föreslår en höjning av VA-avgiften med 6 procent från 1 januari 2025 för att täcka ökade kostnader på ca 4 mnkr. Kostnadsökningarna beror på allmänna prisökningar, aktiverade investeringar och högre räntor.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar att godkänna höjningen av brukningsavgiften för VA med 6 procent från och med 1 januari 2025.
Renhållningsavgifter 2025
Arvika Energi och Miljö föreslår en höjning av renhållningsavgiften med 5 procent från 1 januari 2025 för att täcka ökade kostnader på ca 3,3 mnkr. Kostnadsökningarna beror främst på allmänna prisökningar och aktiverade investeringar.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar att godkänna höjningen av renhållningsavgifter med 5 procent från och med 1 januari 2025.
Upphävande av vattenskyddsföreskrifter
Arvika Energi och Miljö AB, huvudman för den kommunala dricksvattenförsörjningen, anser att vattenskyddsområdet i Edane ska upphävas av Länsstyrelsen. Bakgrunden till den slutsatsen är att vattentäkten inte är i bruk samt att den inte är lämplig som vare sig reservvattentäkt eller annat nyttjande i framtiden då kvaliteten inte är tillfredställande.
Beslut: Kommunstyrelsen beslutar godkänna Arvika Energi och Miljö AB:s förslag till upphävande av vattenskyddsområde i Edane, samt uppdra åt Arvika Energi och Miljö AB att begära upphävande hos Länsstyrelsen.
Förslag till beslut om utvidgat strandskydd
Länsstyrelsen har upprättat förslag till beslut om att utvidga strandskyddet inom kommunerna Filipstad, Sunne, Säffle och Torsby.
Länsstyrelsen kan utöka strandskyddet till 300 meter om det behövs, men Arvika kommun anser att detta i de aktuella fallen inte har motiverats tillräckligt. Kommunen menar att 100 meter oftast räcker och att längre skyddsavstånd (200–300 meter) endast bör användas undantagsvis när skyddsvärdena är särskilt stora.
Kommunledningsstaben ifrågasätter inte Länsstyrelsens kartläggning av värden men kritiserar valet av maximalt avstånd utan tydlig motivering. Sådana beslut kan också försvåra hållbar samhällsutveckling, bostadsbyggande och infrastrukturplanering.
Beslut: Kommunstyrelsen godkänner upprättat förslag till yttrande.
Särskild fullmäktigeberedning - ny idrottshall
Kommunstyrelsens ordförande Peter Söderström (S) föreslog den 23 april 2024 att en särskild fullmäktigeberedning ska tillsättas för att utreda behovet av en ny idrottshall i Arvika. Kostnaden för beredningen uppskattas till 500 000 kronor, huvudsakligen för ledamöternas arvoden, och finansieras genom omdisponering av medel från Kommunstyrelsens anslag för tillväxtskapande åtgärder.
Beredningens mål är att ta fram en behovsanalys, som ska presenteras i juni 2025, och skapa ett beslutsunderlag för framtida projektering. Arbetet ska inkludera referensmöten, medborgardialoger och en genomgång av tidigare utredningar. Behovsanalysen ska även omfatta analys- och prioriteringsdiskussion med bedömning gentemot övriga investeringsbehov. Hänsyn ska tas till lärdomar från Fryshusprojektet och analyser av barns och ungas behov, samt behov inom näringsliv och besöksnäring.
Fysisk utformning och lokalisering av idrottshallen ingår inte i beredningens uppdrag.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar att tillsätta en beredning för att utreda en ny idrottshall i Arvika och omdisponerar 200 000 kronor från "Tillväxtskapande åtgärder" år 2025.
Borgensramar för bolagen i Arvika Stadshus
Ett nytt förslag på borgensramar för Arvika Stadshus bolagskoncern har upprättats. Kommunens totala borgensåtagande för 2025 är ca 2,9 miljarder kronor, något lägre än föregående års ram på 3,0 miljarder. Förslaget baseras på bolagens befintliga lån, amorteringsplaner, nya projekt och en inlagd marginal. Borgensramarna gäller tills vidare, uppdateras årligen och ersätter alla tidigare beslut. Beslut om borgensavgifter för 2024 fattades i juni 2024.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar, att Arvika kommun såsom för egen skuld ingå borgen för dotterbolagens låneförpliktelser upp till ett totalt högsta belopp om 2 914,2 mnkr jämte därpå löpande ränta och kostnader. Fördelningen mellan dotterbolagen kan läsas i protokollet.
Motion om att bygga farthinder vid övergångsställe
En inkommen motion föreslås att bygga farthinder på Riksväg 175. Kommunledningsstabens bedömning är att detta inte är en fråga kommunen har rådighet över. Frågor kring Riksväg 175 hänvisas till Trafikverket.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar att motionen anses vara besvarad.
Motion om möjligheten till införandet av en strålande skola
En inkommen motion föreslås att Arvika kommuns utskott lärande och stöd ska undersöka möjligheten att införa en strålande skola ”a brilliant school” från förskolan till och med årskurs 9.
Arvika kommuns skolor arbetar kontinuerligt och aktivt med att utveckla skolors lärmiljöer så att de ska vara tillgängliga och utvecklande för kommunens elever. Verksamheten inom Lärande och stöd undersöker om modellerna inom ”a brilliant school” kan användas för att ytterligare tydliggöra elevers lärmiljö i Arvika kommun.
Beslut: Kommunfullmäktige beslutar att bifalla motionen. Återrapport av undersökningen sker i Utskottet lärande och stöd.
Medborgarförslag om skolskjuts och läsårstider
I ett inkommet medborgarförslag menar förslagsställaren att elever ofta är bara cirka två timmar i skolan på skolavslutningsdagar. Företagsställaren föreslår att dessa dagar antingen tas bort helt eller förlängs. Detta för att elever med skolskjuts inte ska behöva vänta i flera timmar på bussen.
Beslut: Kommunfullmäktige konstaterar att det inte finns marginal att ta bort en skoldag.
Förslag till gymnasieorganisation läsåret 2025-2026
Gymnasieskolan har tagit fram ett förslag för preliminär organisation för läsåret 2025-2026. Beslutet gagnar eleverna då fler platser erbjuds så att fler ungdomar kan få sitt förstahandsval tillgodosett.
Beslut: Kommunstyrelsen beslutar anta förslag till preliminär grundorganisation för gymnasieskolan läsåret 2025/2026.
Avtal och verksamhetsövergång rörande vuxenutbildningen
Arvika kommun står inför stora utmaningar med kompetensförsörjning och näringslivsutveckling. För att stärka styrning, ledning och samordning föreslås att vuxenutbildningen flyttas från Arvika Näringslivscentrum (ANC) till kommunens förvaltning. Förvaltningen bedömer att detta ger ökad rådighet och bättre förutsättningar för att hantera kompetensförsörjningsfrågor.
Eftersom en övergång inte kan genomföras vid årsskiftet, planeras den till halvårsskiftet 2025. Därför föreslås att kommunens avtal med ANC förlängs fram till den 30 juni 2025.
Beslut: Kommunstyrelsen beslutar att ge kommundirektören i uppdrag att förlänga avtalet mellan kommunen och Arvika näringslivscentrum (ANC) gällande vuxenutbildning mellan 1 januari 2025 och 30 juni 2025 samt att ge kommundirektören i uppdrag att verkställa en verksamhetsövergång av vuxenutbildningen från ANC till den kommunala förvaltningen vid halvårsskiftet 2025.
Förlängning och framtagande av ny biblioteksplan
Arvika kommuns biblioteksplan 2021–2024 föreslås förlängas till och med 2025 för att ge tid att ta fram en ny plan som anpassas till den kommande lagstiftningen för skolbibliotek. Enligt bibliotekslagen måste kommunen ha en biblioteksplan för att följa lagen och kunna söka bidrag. Den nya planen ska omfatta både folkbibliotek och skolbibliotek och ta hänsyn till skärpta krav som införs i skollagen i juli 2025.
Beslut: Kommunstyrelsen beslutar enligt förslaget att förlänga Arvika kommuns biblioteksplan till och med 2025 och uppdrar förvaltningen att ta fram en ny biblioteksplan till 2026.