Fastighetsregister

Lantmäteriets fastighetsregister innehåller information om Sveriges fastigheter.

Fastighetsregistret innehåller information om Sveriges fastigheter. Det består av fem delar:

  • allmän del
  • adressdel
  • byggnadsdel
  • fastighetstaxeringsdel
  • inskrivningsdel

Det är den statliga myndigheten Lantmäteriet som ansvarar för Fastighetsregistret.

Lantmäteriet sköter fastighetsregistret och skriver in ny fastighetsinformation, men får hjälp från andra med att hålla registret aktuellt. Kommunala lantmäterimyndigheter, Skatteverket och landets kommuner bidrar regelbundet med att samla in och uppdatera fastighetsrelaterad information.

Informationen kan exempelvis ge svar på vem som äger en viss fastighet, vilket taxeringsvärde fastigheten har eller om det finns särskilda rättigheter knutna till fastigheten.

Om du vill ha kostnadsfri information om din egen fastighet, till exempel se vilken fastighetsbeteckning fastigheten har, kan du använda lantmäteriets e-tjänst "Min fastighet".

Lantmäteriet har sedan den 24 maj 2024 begränsat möjligheten, för bland annat kommuner, att ta del av lantmäterihandlingar. Informationen är fortsatt tillgänglig, men sekretessgranskning och utlämnandet måste till vidare genomföras manuellt via Lantmäteriets Kundcenter, vilket gör att hanteringen tar längre tid. På grund av detta begränsas kommunens möjligheter att svara på frågor och ge allmän service rörande fastighetsgränser, servitut med mera. Vi har i dagsläget ingen information från Lantmäteriet om när det kan vara åtgärdat. Vi ber om överseende med detta och hoppas att det snart ska vara löst.

Vad kan du göra under tiden?

Vill du ta del av lantmäterihandlingar så hänvisar vi till Lantmäteriets kundcenter
För handlingar i pågående lantmäteriärenden, kontakt din ansvariga handläggare.
För allmänna lantmäterifrågor, kontakta Lantmäterimyndigheten.

Hjälpte informationen på sidan dig?