Lyssna på sidan Lyssna

Arvika kommun, Lärande och stöd

Vill du jobba med det viktigaste och vara med och ta ansvar för framtiden? Hos oss får du ca 2 400 arbetskamrater som alla jobbar med att utveckla Arvika kommun. Kommunen är den näst största i Värmland med omkring 26 000 invånare.

Beskrivning

Arbetsmarknads- och integrationsenheten (AMI) ansvarar för alla arbetsmarknadsåtgärder inom kommunens arbetsgivarområde och har ett antal avtal med arbetsförmedlingen för att stimulera sysselsättningen och motverka arbetslöshet i kommunen.

Arbetsuppgifter

Hos oss på AMI händer det mycket spännande, och just nu söker vi två arbetskonsulenter för vår räkning till projektet Värmland Tillsammans. Vill du bli en del av ett härligt arbetslag, och samtidigt ha friheten att få vara med och utveckla en ny del av verksamheten?

Värmland Tillsammans är ett projekt som, med finansiering från Europeiska Socialfonden (ESF), syftar till att hitta en väg in på arbetsmarknaden för nyanlända med låg utbildningsbakgrund. Arvika är en av totalt tio kommuner i Värmland som deltar i projektet som sträcker sig fram till 2021-02-28. Vår målsättning är att göra något riktigt bra av denna möjlighet och som arbetsmarknadskonsulent vill vi att du är med och driver projektet från start till mål.

Som arbetskonsulent är du vägvisare, ledare och pådrivare. Du ska vara den som vägleder hur arbetet ska utföras, och ska också ge återkoppling på resultatet. Därför måste du vara generös med beröm, men också kunna stå i vad som måste utvecklas. Genom att inte gå före, inte gå efter, utan gå bredvid deltagarna bidrar du till utveckling. Att ha en praktisk ådra är fördelaktigt, liksom att vara kreativ.

Just denna tjänst handlar mycket om att ta ett helhetsgrepp om projektet. Du måste kunna leda och fördela arbete, se till att alla har att göra samt ha förutsättningar för att klara sin uppgift. Du deltar med praktisk handledning i vissa skeden av dagen, medan delar av dagen också kan bestå av uppföljningar eller att du deltar i möten inom verksamheten.

Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga, då språkutveckling är ett av de viktigaste utvecklingsområdena för våra deltagare.

I arbetet ingår dokumentationsansvar och vissa administrativa uppgifter varför datorvana är en förutsättning.

Kvalifikationer

Du har lägst en gymnasial utbildning, men gärna en eftergymnasial utbildning med inriktning mot socialt- eller pedagogiskt arbete. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och är van att kommunicera med människor i olika situationer. Du har lätt för att skapa hållbara relationer, och ser dig själv som en lagspelare. Samarbete och samverkan är ledord inom verksamheten.

Flerspråkighet och erfarenhet av att jobba med människor från andra kulturer kan vara en fördel. Likaså erfarenheten av pedagogiskt arbete, samt att du är väl insatt i hur samhället och dess stödfunktioner fungerar.

Vi tror att du kanske tidigare har arbetat som hantverkare och trivts med, och upptäckt att du är bra på, att ha med dig elever eller lärlingar. Eller så kanske du idag arbetar som lärare, socialarbetare, eller arbetsförmedlare och känner att du har en praktisk ådra och skulle vilja jobba lite intensivare med människor. Eller så har du en helt annan bakgrund, men en klar och tydlig motivering till varför du är rätt person för arbetet. Oavsett bakgrund så vill vi att du brinner för att arbeta med målgruppen.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

I tjänsten ingår en del bilåkande så B-körkort för manuell växellåda är ett måste.

AnställningsformTillsvidareanställning
Anställningens omfattningHeltid
TillträdeSnarast
LöneformMånadslön
Antal lediga befattningar1
Sysselsättningsgrad100 %
OrtArvika
LänVärmlands län
LandSverige
Referensnummer2018/18
Kontakt
  • Tommy Wallin AMI-chef, 0570-817 38
  • Johan Hellström enhetschef AMI-Vik, 0570-817 31
  • Johan Mossberg enhetschef AMI-ungdom, 070-1903147
Facklig företrädare
  • Maria Nilsson, Vision, 0570-817 42
Publicerat2018-02-21
Sista ansökningsdag2018-03-18

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2018-01-17
Kontakta oss